5 tips om van je klant een fan & ambassadeur te maken

Gisteravond zat ik naar mijn favoriete serie te kijken: NCIS Los Angeles. Geheel tegen mijn principes in, zelfs met het bord eten op schoot…

Ik realiseerde me dat ik lichtelijk verslaafd ben aan deze serie. Waarom? Voor mij zijn de ingrediënten van een goede serie: humor & lichtheid, boeiende karakters liefst met een rafelrandje, onverwachte wendingen en vakmatig interessant (tja). Ik ben bij NCIS Los Angeles vooral benieuwd naar de onderlinge grappen en grollen, naar de strategie die ze in het oplossen van de moord toepassen en naar de stijl van leidinggeven van Hetty. De serie geeft mij wat, maar is ook een topserie en regelmatig wordt ik toch weer verast.

Waarom vertel ik jou dit?
Omdat er een parallel is tussen een goede serie en goede klantrelaties: ze zijn beiden langdurig en leveren beiden profijt.

Hoe kun je er voor zorgen dat je klant ook min of meer verslaafd wordt aan jou en jouw diensten/producten? In verkoop- en marketingtermen: dat je klant je grootste fan en ambassadeur wordt? Welke tactieken zet je in voor strategische klantenbinding?

Dit zijn onze 5 belangrijkste tips

Geven loont

Omdat een klant ook maar een gewoon mens is, zoekt die klant wat jij ook zoekt in een leverancier: aandacht, respect en een serieuze oplossing van zijn/haar probleem. Verdiep je dus in je klant. Laat zien dat je aan zijn/haar zijde staat. Denk mee. Geef concrete hulp. Zo krijgt je klant inzicht in wie jij bent, wat jij kan en wordt je elke keer een beetje meer ‘de vertrouwde huisleverancier’.

Top werk leveren

Soms is bij bedrijven de neiging om de bestaande klanten ‘for granted’ te nemen. En gaat alle aandacht naar het verwerven van nieuwe klanten. Dat is een doodzonde. Want juist door elke keer topwerk (en liefst iets meer) te leveren voor je klant, maak je van je klant een ambassadeur. En als een van je klanten aan een andere potentiële klant vertelt hoe goed jij bent in je werk, verkoopt dat een stuk gemakkelijker.

Problemen oplossen

Een probleem van een klant is een pracht manier om 1. Te laten zien hoe goed jij hem met jouw deskundigheid van dienst kunt zijn en 2. De relatie te versterken omdat jij je klant super snel en heel adequaat uit de brand geholpen hebt. En als je een keer uit de brand geholpen bent, ben je de brandweerman voor eeuwig dankbaar.

Verrassen

Wij mensen wennen snel aan wat we hebben. Een goed product en een goede service, ach dat is eigenlijk al snel heel gewoon. Als leverancier wil je juist dat je klanten steeds opnieuw beseffen dat ze aan jou een fantastische leverancier hebben. Daarvoor moet je regelmatig iets extra’s doen. Natuurlijk verras je je klant op maat. Want waar de ene blij is met de titel van een boek, wil de ander juist een keer een gesprek over een leuke voetbalwedstrijd op TV.

Fouten maken mag, MAAR

De meeste klanten stappen niet graag over naar een andere leverancier. Je begint immers weer van voren af aan. En dan moet je maar weer afwachten of deze leverancier wel goed werk levert. Omdat fouten maken menselijk is, vinden de meeste klanten het ook geen punt als je een keer een fout maakt. Wat ze wel een punt vinden, is als je de fout ontkent, verdoezelt, bagatelliseert of onder de mat veegt. Wat een klant zeer waardeert is dat je open en eerlijk je fout toegeeft en er alles maar dan ook echt alles aan doet om die fout te herstellen. Dan laat je namelijk zien dat je een tot op het bot betrouwbare leverancier bent. En elke klant werkt het liefst samen met een zeer deskundige, betrouwbare en aimabele leverancier.

PS

Die klant kan natuurlijk ook een collega zijn. Ook van collega’s is het fijn als ze je hoog hebben zitten en je aanprijzen bij hun klanten en collega’s. Bovendien kun je op collega’s goed oefenen in alle vaardigheden die je nodig hebt om van klanten fans en ambassadeurs te maken.

We zijn natuurlijk benieuwd naar jouw praktijkervaringen en jouw tips. Reageer met jouw voorbeelden en jouw adviezen hieronder. We waarderen dat zeer.

Spreekt dit artikel je aan? Wij waarderen het als je het artikel wilt delen via de social media buttons links.

Maatwerk

Wij maken altijd programma’s op maat. Dat betekent dat we de ruimte hebben om te werken met groepen vanaf 1 persoon! Trainen en coachen, theorie en praktijk gaan zo hand in hand.

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd en zou je graag meer willen weten wat wij voor je kunnen doen? Neem dan contact op met Wilga Janssen via het contactformulier hiernaast of via 06 55 79 78 32

 

Laat wat van je horen

*