Hoe je met ACT je mentale kracht en persoonlijke vitaliteit versterkt

act-10

ACT – leven vanuit je waarden

Voel jij je ook (veel) minder vitaal en energiek dan je zou willen? Merk je dat je regelmatig dwars wordt gezeten door je eigen gedachten? Door regels die je jezelf oplegt. Door alle dingen die je van jezelf moet. Of door negatieve gedachten over jezelf.

Merk je dat je jezelf belemmert om te doen waar je (stiekem) wel eens van droomt? Of dat je jezelf belemmert te genieten van het gewone dagdagelijkse leven omdat je de hele tijd in je hoofd bezig bent met alle taken die nog moeten, alle dingen die fout kunnen gaan of fout zijn gegaan?

Naast fysieke gezondheid en sociale verbinding zijn mentale kracht, emotionele balans en zingeving hele belangrijke kanten van je persoonlijke vitaliteit. Sterker nog, je kunt fysiek nog zo gezond zijn, als je hoofd je vaak uit balans brengt, vreet dat energie en voel je je alsnog moe en onvoldaan.

Wil je daar wat aan doen?

Dat kan met ACT

ACT (acceptance en commitment training en therapie) is een krachtige en moderne methode uit de psychologie. ACT is gebaseerd op recente inzichten over hoe onze gedachten werken. Eén inzicht is dat het niet tot nauwelijks mogelijk is om met positief denken ons hoofd op andere gedachten te brengen. De praktijk laat zien dat, als je even niet op let, die negatieve gedachten zo weer terug zijn.
Gedachten zijn vaak sterk ingesleten patronen in je hoofd. Een soort snelweg van zenuwcellen. Als je hoofd snel ergens wil zijn (en meestal wil het dat) kiest het dus voor de snelweg. En daar zijn dus je oude gedachten weer!

Verstoppertje spelen met je gedachten werkt ook al niet. Je gedachten negeren en wegduwen ook niet. Want als je even rustig zit, even niet oplet, dan zijn al die gedachten die niet wilde meteen weer terug.

ACT 5

Acceptance en commitment therapie en training

Dus wat dan?

Acceptance en commitment therapie en training gaat er vanuit dat we allemaal regelmatig negatieve, angstige of ongemakkelijke gedachten en gevoelens hebben. En dat dit dus heel normaal is. Het hoort gewoon bij ons mens zijn.

ACT heeft als uitgangspunt dat gedachten komen en gaan zoals het ze zelf belieft. Dus heeft het zin om te leren anders, flexibeler met die gedachten om te gaan. Zodat je meer je eigen leven kunt gaan leven, terwijl je hoofd gewoon door babbelt.

ACT kiest daarom voor een andere aanpak. Een aanpak waarin oefenen centraal staat. En waarbij je uit verschillende invalshoeken handvatten (en dus oefeningen) aangereikt krijgt om anders met je gedachten om te gaan.

Acceptance and commitment therapie en training helpt je om met liefdevolle vriendelijkheid en met humor naar je gedachten, gevoelens of lichamelijke gewaarwordingen te kijken. En vervolgens je eigen weg te gaan. En door je eigen weg te gaan, meer te focussen op je eigen waarden, dromen en doelen hervindt je zingeving en je kracht. En dat maakt je vitaler dan ooit.

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd en zou je graag meer willen weten wat ik voor je kan doen? Neem voor een gratis oriënterend gesprek, contact op met Wilga Janssen via het contactformulier hiernaast of via 06 55 79 78 32. Ik heb een coachpraktijk in Breda. En werk in het land op werkplekken van opdrachtgevers.

PS

ACT, acceptance and commitment therapie en training is ontwikkeld door Steven C. Hayes. En naar Nederland gehaald door Gijs Jansen, van de universiteit van Nijmegen. Gijs heeft ook allerlei boekjes geschreven waarmee je zelf aan de slag kunt. De plaatjes komt uit het handboek voor coaches en therapeuten, Time to Act van Gijs Jansen en Tim Batink.

Op deze pagina lees je nog wat meer over de invalshoeken van de acceptance en commitment therapie|training.

Schroom niet. Je bent altijd welkom voor een 1e vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek. We doen een paar oefeningen zodat je meteen kunt ervaren hoe ACT en ik werken.