Beter adviseren: bouw een band met je klant

Het is gelukt, je hebt een nieuwe klant binnen. Je kunt een opdrachtgever toevoegen aan je lijst van bestaande klanten. Maar hoe houd je die klanten nou? En nog liever: hoe zorg je ervoor dat die klanten uit zichzelf graag bij je blijven. En nog veel liever: hoe zorg je ervoor dat die klanten jou ook nog promoten bij anderen? Als adviseur ben je dienstverlener. Je grote voordeel is dat wat jij doet, veel invloed heeft op hoe de klant zich naar jou gedraagt en over jou spreekt.

In dit artikel krijg je 7 tips waarmee je de band met je klant versterkt.

Een band met je klant

Hoe langer je werkt met|voor een klant, hoe meer de persoonlijke relatie een rol speelt. Je bouwt met elkaar een historie op. Je gaat elkaar steeds beter kennen en waarderen. Die waardering ontstaat door

  1. Helpen. Je lost hun problemen op of helpt hen doelen te realiseren die zonder jou niet voor elkaar zouden komen. Zonder dat het er heel dik bovenop moet liggen, is het belangrijk dat de klant dit weet en snapt.
  2. Fouten oplossen. Natuurlijk gaat er wel eens iets fout. Een fout is voor jou DE ultieme gelegenheid om te laten zien wie jij als persoon bent en wat je in huis hebt. Een fout goed oplossen maakt je vele malen betrouwbaarder.
  3. Vooruitdenken. Probeer je klanten altijd een paar stappen vooruit te zijn. Denk niet alleen mee, denk vooruit. Vanuit jouw deskundigheid kun je vraagstukken (en hun oplossingen) vaak zien aankomen. Help je klant als het even kan om die toekomstige problemen te voorkomen.
  4. Persoonlijk maken. Je leert elkaar ook steeds beter als persoon kennen. Je weet wanneer de ander jarig is, wie zijn beste collega’s zijn, je weet het als er thuis iets aan de hand is, je kent het karakter steeds beter. Juist het persoonlijke maakt de relatie sterker. De wederzijdse loyaliteit neemt toe. Mensen werken nu eenmaal het liefst met mensen die ze kennen en vertrouwen. Besteed daarom, net zoals je dat met vrienden doet, tijd en aandacht aan het onderhouden en versterken van het persoonlijke contact.
  5. Samen werken. Je leert elkaar ook steeds beter in de samenwerking adviseur & klant kennen. Je weet steeds beter hoe je klant denkt, wat hij belangrijk vindt, welke taal hem aanspreekt, van welke problemen hij wakker ligt, welke communicatie(stijl) hij op prijs stelt. Door daar als leverancier heel goed op aan te sluiten, gaat je klant jou, je producten en diensten steeds meer waarderen. Dat klanten gemak , plezier, gewin en geen gezeur willen, dat weten we allemaal wel. Een klant is immers een gewoon mens. Maar wat het voor die ene klant precies betekent, daar kom je in de loop van de tijd achter.
  6. Communicatie. Welke communicatievaardigheden helpen je hierbij:
    a. Luisteren, opletten, luisteren, opletten.
    b. Vragen en doorvragen.
    c. Jezelf laten kennen waardoor je klant wat voor vlees hij in de kuip heeft.
    d. Aantekeningen maken en de informatie over een klant en opdracht gestructureerd verzamelen en bewaren.
  7. Verschil mag er zijn. Natuurlijk is elke klant anders. En dus is je contact en band met elke klant anders. Dat neemt niet weg dat jij als adviseur als doel hebt om met elk van die klanten een zo goed mogelijke zakelijke band op te bouwen. Besteed dus tijd aan het nadenken over de vraag: ‘Hoe versterk ik met deze klant de band?’.

Vanzelfsprekende klanten

Neem een klant nooit voor ‘vanzelfsprekend’. Soms hoor ik wel eens iemand zeggen: ‘Ach, die zijn al zo lang klant, daar hebben we al zoveel werk voor gedaan, die lopen zo maar niet weg’. Dat mag misschien wel zo zijn maar de belangrijkste reden waarom klanten weglopen is het gebrek aan aandacht. Van alle klanten verdienen juist je trouwe klanten alle persoonlijke aandacht, betrokkenheid en extra’s die jij in huis hebt.

PS

Wil je ons maandelijkse artikel met nieuwe tips liever niet missen? Meld je dan hier aan om ons artikel maandelijks in je mailbox te ontvangen.

Spreken onze tips je aan? Vertel het anderen via de sociale mediabuttons links.

Wil je graag een presentatie |training | coaching op dit onderwerp? Nodig ons, via het contactformulier hiernaast uit voor een oriënterend gesprek.

Laat wat van je horen

*