Adviesvaardigheden. Van advies naar pakkend en plakkend voorstel.

Als je adviseur bent, wil je natuurlijk dat je ideeën en voorstellen gehoord, gezien en opgevolgd worden. Per slot ben je deskundig, ervaren en betrokken. Dus vraag je je af: ‘Hoe bouw ik een advies zo op dat mijn opdrachtgever zichzelf en zijn vraagstuk terugziet én zich kan vinden in mijn voorstel?’. In onze trainingen helpen we adviseurs met deze vraag met behulp van de onderstaande drie handvatten.

1. De opbouw van je voorstel

Een goed voorstel begint met een goede voorbereiding. Daarvoor kun je o.a. deze vragen gebruiken:

  • Voor wie maak je het voorstel? Welke positie nemen ze in, met welke belangen, doelen, drijfveren, persoonlijkheid. En welke voorkeurswoorden en gespreksstijl hanteren ze graag?
  • Welke doelen heb je zelf?
  • Wat is de aanleiding? Wat is de vraag die aan je gesteld is?
  • Welke kaders heb je meegekregen?

Vervolgens formuleer je je plan en voorstel aan de hand van de volgende opbouw en vragen:

  1. Over het probleem: Wat is het probleem? En wat is het probleem van het probleem? En wat zijn oorzaken van het probleem? Hoe ernstig is het probleem? Wat gebeurt er als je niets aan het probleem doet?
  2. Over je plan|voorstel: Hoe ben je tot je plan gekomen? Wat houdt je plan precies in? Hoe dient het plan de belangen van je opdrachtgever? Is je plan uitvoerbaar? Hoe lost het plan het probleem op? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen|risico’s van het plan? Hoe wegen de voors en tegens van je plan tegen elkaar op? Wat is je implementatieaanpak? Soms is het verstandig je opdrachtgever meer dan 1 voorstel voor te leggen. Mensen willen graag kunnen kiezen. Dat geeft een gevoel van ‘invloed en controle’.  En invloed en controle willen we allemaal graag :-).
  3. Conclusie: Formuleer een slotzin. Liefst in de vorm van een one-liner die goed blijft hangen in het hoofd van je opdrachtgever(s).

2. Je taalgebruik

  • Wij mensen houden niet van problemen. Door juist in je probleemformulering precies, feitelijk en beeldend te zijn, komt het probleem weer tot leven. En van dat probleem wil je opdrachtgever graag af. Dus luistert hij met extra interesse naar je voorstellen.
  • Opdrachtgevers willen graag een goed plan dat hun problemen oplost en hun belangen dient. Ook in je plan moet je dus specifiek, concreet en beeldend zijn.
  • Werk met voorbeelden en metaforen. Parallellen met sport of vervoer zijn vaak goed te maken. Inspelen op vergelijkbare situaties in of juist buiten je organisatie, kunnen je voorstel versterken.

3. Je non-verbale gedrag

  • Varieer in je non-verbale gedrag: gebruik een serieuze toon en mimiek bij de formulering van het probleem en hanteer een opgewektere toon bij het uit de doeken doen van je plan.
  • Staand presenteren geeft je veel meer ruimte om ook beweging en gebaren in te zetten om je verhaal te ondersteunen.
  • Oefen vooraf een keer met collega’s. Het helpt je om de juiste toon en taal te vinden door het een keer te doen. En het helpt je bij de presentatie zelf. Want dan ben je misschien een beetje nerveus. Als je vooraf geoefend hebt, zit de presentatie goed in je hoofd en lijf en komt ie eruit zoals je dat bedoeld had.

Deelnemers aan onze trainingen vertellen regelmatig in geuren en kleuren hoe ze met deze aanpak succes hebben. Dat succes gunnen we elke adviseur. Doe dus je voordeel met dit artikel.

Op zoek naar hulp?

Wil je graag beter worden in je adviesvaardigheden? Of hulp bij het formuleren en presenteren van je voorstel? Neem dan contact met ons op via het contactformulier hiernaast of via 06 55797832.

Ben je een ervaren adviseur en zou je graag in 2015 je adviesvaardigheden willen opfrissen, aanscherpen en aanvullen. Kijk dan hier of onze workshopcyclus iets voor jou is.

Spreekt dit artikel je aan?

Deel het dan met je collega’s, vrienden of bekenden via de sociale media buttons links.

Wil je ons maandelijkse artikel met nieuwe tips liever niet missen? Meld je dan hier aan om ons artikel maandelijks in je mailbox te ontvangen.

 

Laat wat van je horen

*