De goede adviseur | projectleider: een betrouwbare expert waarmee je een klik hebt

Een goede adviseur | projectleider: een betrouwbare expert waarmee je een klik hebt

Dat is wat klanten willen als ze op zoek zijn naar een adviseur of projectleider. Als adviseur of projectleider draait alles om hoe jij met je klanten omgaat. Hoe je dat doet, beweegt mee met ontwikkelingen in de wereld. In dit artikel hebben we het over de gevolgen van nepnieuws en ander leugenachtig gedrag op hoe klanten naar jou in je rol als projectleider of adviseur kijken.

Om te beginnen een paar vragen:

  • Ken je ‘De loden leeuw’ voor de meest irritante reclames?
  • Hoeveel ‘nepnieuws’ heb je deze week eigenlijk al gelezen of gehoord?
  • En hoe vaak heb je de afgelopen tijd gedacht ‘ja, ja,… Eerst zien, dan geloven’?

Ik word kritischer en wantrouwender….

Ik merk dat ik zelf kritischer en soms zelfs wantrouwend word van al dat fake-nieuws en al die misleidende reclames. Van reclame wist ik natuurlijk wel dat het bedoeld is om het product of de dienst mooier voor te spiegelen. Maar de afgelopen jaren wordt steeds duidelijker dat veel informatie bijgekleurd, verdraaid of zelfs verzonnen wordt, zodat het past bij de doelen van de gebruiker.

En ja: we gebruiken allemaal woorden die ons helpen om onze boodschap zo effectief mogelijk over te brengen. En soms overdrijven we een beetje om de boodschap maar goed te laten overkomen. Maar echte onwaarheden vertellen? Dat heeft me – met mijn moeder in het achterhoofd – nooit zo kunnen bekoren. Mijn moeder voedde ons op met de uitspraak: al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel. De achterliggende gedachte was dat je vertrouwen van klanten, collega’s, vrienden en familie moet blijven verdienen. En liegen maakt je onbetrouwbaar. Voor een dienstverlener is dit een dus een handige overtuiging.

Word jij ook kritischer en wantrouwender? 

Word jij door al dat nepnieuws, die regelrechte leugens en opgeklopte reclames ook steeds kritischer en misschien zelfs wel wantrouwender? Merk je dat je zoekt naar meer feiten en naar meer bevestiging dat de informatie die gepresenteerd wordt ook echt klopt? Je zoekt dan – net zoals veel anderen – naar meer zekerheid en veiligheid.

Merk je dat je klanten ook steeds kritischer worden? En soms zelfs regelrecht wantrouwend zijn. Merk je ook dat klanten zoeken naar meer tastbare zekerheid, meer bewijzen dat jij als adviseur / projectleider hun problemen meer dan goed oplost? Dat ze kortom meer veiligheid, meer zekerheid en betrouwbaarheid zoeken?

Als je merkt dat klanten kritischer worden, wat doe je dan?

Als klant kun je je geld maar één keer uitgeven. Dus ga je zorgvuldig wikken en wegen. Zeker als het om grotere uitgaven gaat. En zeker als er grote belangen en je persoonlijke positie mee gemoeid zijn.

Klanten en prospects vinden bij dat wikken en wegen drie dingen belangrijk.

Betrouwbare expert waarmee je een klik hebt

  1. Jouw persoonlijke betrouwbaarheid. En de betrouwbaarheid van het bedrijf waar je werkt. Klanten zoeken informatie over jou en jouw betrokkenheid en betrouwbaarheid. Als een klant ambassadeur voor je wil zijn, laat dat zien dat hij je vertrouwt. Want een ambassadeur vertelt enthousiast over jou, jouw diensten/producten, jouw persoonlijke kwaliteiten. Een ambassadeur beveelt jou aan bij de mensen in zijn/haar netwerk. Dat doe je alleen maar als je 100% zeker weet dat de ander super betrouwbaar is. Klanten vinden het belangrijk dat je hun belangen zichtbaar op de eerste plaats zet, dat je je aan afspraken houdt, dat je vooruit denkt en dat je hen vaak genoeg informeert. En goed werk levert natuurlijk. Dus dat is het volgende punt.
  2. Jouw deskundigheid. Klanten zoeken bewezen oplossingen dus experts voor het oplossen van hun problemen. Experts zijn veel gevraagd en vaak schaars. Expertise blijkt uit de opdrachten die je succesvol hebt uitgevoerd. Dat je een expert bent, blijkt uit de artikelen|blogs|boeken die je hebt geschreven. Dat je een expert bent, blijkt uit de vragen die je over het probleem stelt. En dat je een expert bent, blijkt ook uit de creatieve ideeën die je hebt over hoe het probleem op te lossen. En dat je een expert bent blijkt ook uit je tarieven en je beperkte beschikbaarheid!
  3. De persoonlijke klik. Een klant moet het gevoel hebben dat er een match is. Niet alleen een klik tussen het probleem en de oplossing. Ook een klik tussen de probleemeigenaar en de oplosser. Mensen werken nu eenmaal met en voor mensen. Dat geldt al helemaal voor de dienstverlening van adviseurs en projectleiders. Klanten kiezen soms intuïtief voor die ene dienstverlener omdat er een persoonlijke klik is. Ook die persoonlijke klik is dus belangrijk.

Hoe realiseer je een persoonlijke klik?

Mensen werken graag met mensen die een beetje op hen lijken: dezelfde hobby, hetzelfde vak, allebei jonge kinderen, uit dezelfde streek etc. etc. Waarom is dat zo? Het heeft alles te maken met ‘denken dat je de ander kent dus kunt vertrouwen’.  Je kent immers jezelf? Als de ander een beetje op je lijkt, ken je de ander dus ook. Iemand die op jou lijkt is net zoals jij zelf, betrouwbaar.

Zoek in gesprekken dus actief naar zakelijke en persoonlijke overeenkomsten. En pas je gedrag aan de ander aan. Als de ander rustig spreekt, spreek jezelf ook wat rustiger. En als de ander deskundig is op jouw terrein, gebruik je meer jargon. Als de ander houdt van efficiënt en doelgericht overleggen, pas je je overlegstijl daarop aan. Een koetjes en kalfjes gesprek kan ook heel goed op het einde van het gesprek.

Op deze manier maak je de kans dat de ander je een betrouwbaar en deskundig projectleider | adviseur vindt en dat hij of zij een klik met je heeft het grootst.

Hoe gaan wij van ‘De Kunst van Anders’ hier mee om?

Wij leveren als trainers en coaches diensten die niet alleen weinig tastbaar zijn, ze gaan ook nog eens over jou als persoon. In trainingen gaat het over jouw gedrag, jouw manier van doen en laten, jouw vaardigheden. Dat is al behoorlijk persoonlijk. In coaching gaat het ook nog eens over jouw drijfveren, jouw overtuigingen, jouw zelfbeeld. Dat is helemaal persoonlijk.

Hoe gaan wij om met de behoefte aan een betrouwbare expert waar je ook een persoonlijke klik mee hebt? Een kijkje in onze keuken:

  • Elke coaching start met een ‘klikgesprek’. Het geeft ons en de gecoachte de gelegenheid om te zoeken naar ‘de klik’. Daar zit ook altijd een gevoelsmatige kant aan. Zoals een deelnemer ooit zei: ‘je lijkt op mijn buurvrouw met wie ik het heel goed kan vinden, dus dan zit de klik meteen goed’.
  • We gaan altijd voor co-creatie. De doelen van deelnemers staan daarin centraal. Deelnemers in trainingen en coachtrajecten hebben grote invloed op onze programma’s en werkwijze. We gaan daarom graag voor wat langere leertrajecten. Deelnemers en wij kunnen dan langere tijd samen werken aan doelen die er ook echt toe doen. Wij kunnen onze expertise effectief inzetten. Waardoor deelnemers ons ook eerder als expert zullen ervaren.
  • We bouwen stapje voor stapje verder aan vertrouwen. Zodat we dichter bij de vragen die er voor de gecoachte echt toe doen, mogen komen. Je aan afspraken houden, wat extra’s doen en gespreksverslagen maken zodat je terug kunt komen op eerder vertelde verhalen, helpen hierbij.
  • Gaat er iets mis? Maak je een fout? Laat horen en zien dat je er van baalt en herstel als de wiedeweerga de fouten|gebreken. Natuurlijk maak je excuses als je zelf de veroorzaker van de misser bent. Hoe betrouwbaar je bent, blijkt misschien nog wel het meest uit je daden bij problemen en fouten.

En jij? Hoe zorg jij dat een betrouwbare expert bent voor je klanten?

Maak voor jezelf een actieplan: ‘Hoe zorg ik er voor dat ik voor mijn klanten een betrouwbare expert ben en blijf?’  en ‘Hoe versterk ik de persoonlijke klik met mijn klant?’. Zorg er voor dat deze vragen een tijdje ‘voor je neus’ hangen. Zodat je jezelf dagelijks afvraagt hoe je een nog betere adviseur | projectleider voor je klanten kunt zijn.

Veel succes en plezier.

PS     Nog meer tips?

Welke tips heb jij? Je kunt ze hieronder kwijt in het reactievak. Wij zijn er benieuwd naar.

Delen?

Vind je dit artikel interessant voor adviseurs | projectleiders uit je netwerk? Je kunt het via de social media buttons links, delen met je netwerk.

Wil je meer tips en handvatten?

Ben je projectleider of adviseur? Natuurlijk willen we je graag helpen met onze trainingen en coaching. Je kunt contact opnemen via het contactformulier rechts.

Op deze pagina vind je een overzicht van al onze artikelen.

En hier kun je je inschrijven om gratis elke maand een artikel van onze hand in je mailbox te ontvangen.

PS 2

Hier zie je welke bedrijven deze prijs voor de meest irritante reclame de afgelopen jaren wonnen

Laat wat van je horen

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.