Assertiviteit: Welke verhalen vertel jij over jezelf?

Verhalen vertellen

Heb je ook een aflevering van ‘Arm in Nederland’ gezien? Ja? Mooi! Nee? Maakt niet uit! In het verhaal hierna vertel ik wat de verhalen die mensen over zichzelf vertellen met assertiviteit te maken hebben. ‘Arm in Nederland’ gebruik ik als voorbeeld.

In vier afleveringen gingen vijf nog al van elkaar verschillende typen mensen, op onderzoek uit naar armoede in Nederland. Er valt van alles over te zeggen natuurlijk, maar wat mij vooral opviel, waren de verhalen die mensen zichzelf (en vaak ook anderen) vertelden over armoede. En hoe zeer ze gehecht waren aan hun eigen verhalen. Ook als de feiten ruimte gaven voor een ander verhaal en een andere blik.

Alle deelnemers aan de afleveringen lieten zien, dat wij mensen verhalenvertellers zijn. Dat we met onze verhalen over onszelf, ons leven en de wereld om ons heen, ons zelf staande houden. We hebben verhalen nodig om de wereld om ons heen en onszelf daarin te begrijpen en te duiden.

Brene Brown schrijft in haar laatste boek ‘Sterker dan ooit’: “Verhalen verzinnen maakt deel uit van onze overlevingsstrategieën. Betekenis verlenen zit in ons bloed en we zijn standaard zo ingesteld dat we met een verhaal komen dat logisch is, vertrouwd voelt en ons inzicht biedt in hoe we onszelf het beste kunnen beschermen.”

Lang niet altijd zijn die verhalen positief.

Voorbeeld: mensen die ik coach in het vergroten van hun assertiviteit doen uitspraken over zichzelf als: ‘ik ben ook gewoon een beetje sloom’ of ‘ik wil dat iedereen mij aardig vindt’ of ‘och ja, het is ook niet zo belangrijk…’.

Met zulke verhalen over jezelf (of over anderen) zet je jezelf of anderen klem.

Welke verhalen vertel jij over jezelf?

En wat hebben verhalen met assertiviteit te maken?

Voor het analyseren van je eigen assertiviteit is het nodig dat je inzicht krijgt in de verhalen die je over jezelf vertelt. Hoe pak je dat aan?

Maak een ‘mijn verhalen’ boekje

Maak een digitale notitiepagina aan of koop zo’n leuk klein notitieboekje. Schrijf elke dag, steeds als je jezelf betrapt op dingen die je over jezelf zegt of denkt, dat verhaal op. Noteer het uitgebreid. Schrijf ook alle gedachten die erbij komen op. Je doet het alleen voor jezelf, niemand die het leest dus wat maakt het uit als er ‘rare’ gedachten bij zitten :-). Onderzoek laat zien dat expressief schrijven je helpt om te focussen en om je ervaringen te reguleren.

Soms bestaat je verhaal uit 1 zin.
Soms bestaat je verhaal uit een kluwen van gedachten met voorbeelden, beelden en gevoelens.
Schrijf het allemaal zo goed als je kunt op. En hou het een week vol.

Leg je aantekeningen dan een paar dagen weg.

Pak je boekje na een paar dagen uit de la en lees het eens rustig door.

  • Wat valt je op?
  • Hoe vaak heb je een negatief oordeel over jezelf?
  • Hoe vaak heb je een negatief oordeel over anderen?
  • Hoe vaak moet jij (of de ander) dingen van jezelf?
  • Wat is de hoofdlijn of het centrale onderwerp van je verhaal?
En nu?

Dat is aan jou. Je hoeft de verhalen die je over jezelf vertelt niet te veranderen of los te laten. Je mag er net zo aan gehecht zijn als je maar wilt.

Wil je graag andere verhalen over jezelf denken en vertellen? Dan helpen deze drie manieren:

  1. Toets je verhaal eens aan de feiten. Klopt wat je zegt echt? Zou je ook anders naar die feiten kunnen kijken?
  2. Verander alle ‘moeten’ eens in ‘mogen’ of ‘graag willen’. Als je van jezelf van alles moet, voelt dat heel dwangmatig. Als je graag iets wilt, voelt dat heel anders.
  3. Vraag eens aan anderen wat zij van dezelfde situatie vinden. Grote kans dat ze er heel anders naar kijken.

Door deze drie manieren te gebruiken, schep je nieuwe verhalen. Verhalen die jou op je weg naar het realiseren van je waarden en doelen, helpen.

Waarom isassertiviteit 1 dit belangrijk?
Als je assertiever wilt worden, beter voor jezelf wilt kunnen opkomen, kun je daar op meerdere manieren aan werken:

  1. Door aan de slag te gaan met hoe je met je denken, de verhalen die je over jezelf stelt en de regels die je jezelf oplegt, jezelf helpt of juist klem zet.
  2. Door aan de slag te gaan met wat je doet of juist nu laat waardoor je jezelf in dezelfde positie houdt.

In onze aanpak maken we gebruik van verschillende invalshoeken en modellen. ACT (acceptance en commitment training) staat centraal in onze aanpak. Dat is niet voor niks. ACT is een aanpak waarin ‘doen’ centraal staat. En daar geloven wij in. Want je leven verandert echt niet door er over na te denken. Je leven verandert alleen als je je anders om gaat met je denken en je anders gaat gedragen. En daar helpen wij je, met ACT, andere handvatten en onze persoonlijk professionele betrokkenheid, mee.

Wil je graag assertiever worden?

Neem deel aan onze kennismakingsworkshop:

  • Datum: november 2016
  • Tijd: 16.00 -19.00 uur
  • horeca: inclusief soep en broodjes.
  • Locatie: midden in het land.
  • Locatiekosten: € 45,- per deelnemer.
  • Er is beperkt plek. We willen een kleine groep deelnemers zodat we ruimte hebben voor persoonlijke vragen.

Wil je meer weten of jezelf aanmelden?

Mail of bel ons. Je kunt ons bereiken via het contactformulier rechts of via 06 55 79 78 32.

Spreekt dit artikel je aan?

Deel het dan met je collega’s, vrienden of bekenden via de sociale media buttons links.

Wil je ons maandelijkse artikel met nieuwe tips liever niet missen? Meld je dan hier aan om ons artikel maandelijks in je mailbox te ontvangen.