De BV Ik – Personal Branding: tips om te werken aan je toekomstige werk

Van kantoor naar chocolaterie – een carrièreswitch

In de Volkskrant van 30 oktober vertelt Coenraad Robbertsen (50) over zijn carrièreswitch. Na jarenlang in de zorg gewerkt te hebben, moest hij op zoek naar een andere baan. Solliciteren in de zorg strandde. En wat dan…. Coenraad vertelt in de krant dat hij de zoon is van een bonbonmaker. Natuurlijk had hij als jongeling in de winkel geholpen. Zo kwam hij op het idee om met deze ervaring aan de slag te gaan. Na een goede voorbereiding en met hulp van familie, heeft hij nu een mooie en goedlopende chocolaterie.

Coenraad realiseerde zich na een aantal maanden dat de zorg geen perspectief voor hem bood. De omstandigheden zijn nu eenmaal anders dan 5 jaar geleden. De zorg kent op dit moment zelfs een grotere ontslaggolf dan de bouw. Als de omstandigheden veranderen moet je mee veranderen. Maar welke kant uit.

Richard Bolles beschrijft in zijn loopbaanhandboek ‘Welke kleur heeft jouw parachute’ dat je 4 keuzes hebt:

1. Je zoekt werk in je vertrouwde vakgebied en je huidige functie
2. Je zoekt werk in een nieuw vakgebied en je huidige functie
3. Je zoekt werk in je vertrouwde vakgebied met een nieuwe functie
4. Je zoekt werk in een nieuw vakgebied en een nieuwe functie

Iedereen snapt meteen dat de vierde aanpak het moeilijkst is.
Dus als er in je huidige vakgebied en huidige functie geen werk is, moet je op zoek naar mogelijkheden twee en drie. En dan het liefst naar mogelijkheden die het dichtst bij je liggen.

Coenraad koost voor mogelijk drie. Hij koos een vakgebied dat hij vanuit zijn verleden kende en werd daarin ondernemer.

Waar zou jij voor kiezen? Waar liggen voor jou nieuwe kansen en mogelijkheden?  Wil je graag geholpen worden bij het in kaart brengen van jouw kansen en mogelijkheden? Neem dan contact op met Wilga Janssen w.janssen@dekunstvananders.nl

werk (zoek) kringen voor 50+ professionals

Ben je op zoek naar (ander) werk en een 50+ professional? Dan zijn onze werk(zoek)kringen misschien interessant voor je. Meer informatie vind je hier.

Druk, druk, druk….  en ook nog nieuwe opdrachten ‘scoren’

‘Tja’, zei V. in ons coachgesprek. ‘Het is gewoon lastig om consequent iets aan commercie te doen. Toen voor de zomer het project afliep dacht ik daar meer tijd voor te hebben. Maar dan is het vakantieperiode en moet je collega’s vervangen. Prima natuurlijk. En gelukkig kwam er in augustus weer een mooie klus binnen, waar ik me graag op stortte. Alles wat met commercie te maken heeft, schuift dan op de lange baan. Stom eigenlijk want ik denk dat dit product echt wel interessant is voor andere klanten.’

Herken je dat?
Soms heel druk met allerlei projecten. Dan weer rustig maar die tijd vult zich toch wel. En commercie…  dat schuift steeds maar weer naar achteren in de tijd.

Hier drie activiteiten die V. met zichzelf en mij heeft afgesproken om er voor te zorgen dat hij blijft werken aan toekomstig werk:

  1. Werk samen. Zoek hulp en zoek een stok achter de deur. Samen werken aan commercie is leuker en brengt je op veel betere ideeën. De afspraken die je maakt werken ook als een stok achter de deur.
  2. Richt je op 1 product of dienst en maak daarvoor een stappenplan op hoofdlijnen. In het geval van V. is dat: 1. maak van je laatste (heel succesvolle) project een verkoopbaar product. 2. Ga dat product voorleggen aan warme contacten en stel je product bij. 3. Ga stap(je) voor stap(je) je product verder uitventen. Gaande weg bedenk je samen wel op welke leuke manier je dat kunt doen.
  3. Neem elke week een aantal uren om commercieel werk te doen. Je stappenplan is je hoofdlijn en elke week doe je daar een aantal concrete taken uit die je weer een stapje verder brengen. Kijk steeds 1 week vooruit  zodat je vooraf ook weet waar je die week aan gaat werken. Je zult ook merken dat je hoofd er dan vast mee bezig gaat waardoor het commerciële werk soepeler gaat.

Wat je gaat merken is dat je veel meer grip krijgt op je commerciële werk. Er komt meer routine in. Daardoor trap je minder in de valkuil die ik hierboven beschreef.

Ja, dit lijkt allemaal heel simpel. Maar ik zie veel professionals in hun eentje aan de slag. Dan kom je vaak niet veel verder. Ik vervul bij dit soort vragen overigens twee rollen: 1. Je in beweging houden en 2. Je helpen bij het maken en concreet invullen van je stappenplan.

Als je wilt weten wat ik hierin voor jou kan betekenen dan hoor ik het graag. Ik ben bereikbaar op w.janssen@dekunstvananders.nl  en 06 55 79 78 32

werk (zoek) kringen voor 50+ professionals

Ben je op zoek naar (ander) werk en een 50+ professional? Dan zijn onze werk(zoek)kringen misschien interessant voor je. Meer informatie vind je hier.

Tips voor het maken van een goed CV

Op Intermediair.nl vind je regelmatig artikelen waarin een expertpanel van recruiters en headhunters hun mening geven. Deze keer gaat het over informatie die zij ook zoeken op een CV.

Waar ze o.a. naar kijken is naar recente functies en de bijbehorende taken. Daarnaast willen ze graag weten welke concrete resultaten je behaald hebt en welke bijzondere projecten je gedaan hebt. Vermeld als het even kan, getallen en %. Dat maakt het ‘pakbaar’. Alleen projecten van de laatste tien jaar zijn nog relevant.

Vermeld vervolgens je belangrijkste kwaliteiten, liefst met een concreet voorbeeld en met referenties van anderen ter ondersteuning.

Het spreekt voor zich maar toch maar even ter herhaling: maak je CV elke keer op maat van de functie waarop je solliciteert. En laat je CV en brief nog even ‘tegenlezen’ zodat je zeker weet dat je helder, concreet en puntig geschreven hebt.

Vind je deze informatie ook interessant voor anderen. Stuur het door.