Heb je graag meer energie op een dag? Lees dit artikel

Wie kent dat niet,  het gevoel dat je echt even helemaal door je energie zit. Het is op en over, er komt niets zinvols meer uit je vingers en je hoofd. En nee, je hebt geen burn-out. Maar als je dit soort signalen langere tijd zou negeren en met behulp van veel koffie, suiker, energiedrankjes en andere kicks steeds maar weer door buffelt, dan kan dat moment dat het voor langere tijd over en uit is, best een keer opdoemen…

En dat wil je voorkomen.

Hoe ga je dan slim en handig met je energie om?

Want je kunt op je vingers natellen dat als je veel energie geeft, er ook momenten moeten zijn dat je de batterijen weer oplaat. In de trainingen en coaching over Time Management en Persoonlijke Effectiviteit vertel ik altijd dat je er op verschillende manieren naar kunt kijken:

  • de ene activiteit vraagt meer energie dan de andere. Bijvoorbeeld omdat de activiteit voor jou ingewikkelder is, omdat je minder oefening hebt of omdat je deze activiteit niet erg leuk vindt.
  • de ene persoon kan zich langer en beter concentreren dan de ander. Je (sterk) concentreren vraagt dan extra energie.
  • de ene omgeving geeft meer verstoringen (ruis) dan de ander.
  • de ene persoon houdt meer van afwisseling, variatie en nieuw dan de ander. Voor degene die van routine houdt, is iets nieuws een extra energievreter. En andersom.
  • deze lijst is niet compleet maar laat vast zien dat energie geven en je batterij weer opladen voor ieder mens anders is.

Dus ieder mens heeft een eigen persoonlijk ritme nodig. In dat ritme zitten drie herkenbare tijdslijnen:

  1. de lange tijdslijn (de macro lijn): je werkt een aantal dagen achter elkaar en hebt dan 1 dag rust. En de nog langere lijn: je werkt een aantal weken achter elkaar en hebt dan een week (of wat) vrij. En die vrije tijd gebruik je om bij te tanken. Je slaapt wat extra, je beweegt wat extra, je doet nieuwe indrukken op en/of vergroot en versterkt je sociale contacten.
  2. de middellange tijdslijn (de meso lijn): je werkt een aantal uren achter elkaar en hebt dan lunchpauze. Die gebruik je natuurlijk om rustig je gezonde lunch te eten en een rondje te lopen. Je werkt een dag en hebt dan avond- en nachtrust. Natuurlijk neem je voldoende nachtrust en gebruik je het laatste uur van de avond om mentaal en fysiek te ontspannen.
  3. de korte tijdslijn (de micro lijn): je werkt 30 – 60 minuten en hebt dan een 3 – 5 minuten pauze.

Aan die laatste tijdslijn wil ik in dit artikel graag extra aandacht besteden. Dat wil ik omdat ik in de praktijk merk dat het deelnemers moeite komt om hier aandacht aan te besteden. Niet omdat ze dat niet willen of omdat ze de signalen van hun lijf en hoofd niet herkennen maar omdat ze bang zijn slap en raar gevonden te worden als ze ook tussen het werk door even aandacht besteden aan het opladen van hun energie. Dus toen ik het onderzoek van o.a. dr. J. Groppel van het HPI insituut in de VS tegen kwam, wilde van de gelegenheid gebruik maken om hun ervaringen en tips voor je op te schrijven. Hier komen ze:

  1. Wie onze artikelen over vitaliteit heeft gelezen weet het al: energie heeft een fysieke, mentale, emotionele, sociale en zingevingskant. Op elk van die onderdelen geef je energie en moet je de batterij ook weer opladen.
  2. Wie onze trainingen over Time Management heeft gevolgd weet het al: het gaat niet om ‘tijd’. Een uur heeft 60 minuten, ook als je op je kop gaat staan. Het gaat er om hoe je met die tijd omgaat. Wie goed in zijn energie zit, benut de gegeven tijd beter dan wie moe en lamlendig is.
  3. De onderzoekers werden getriggerd door tennissers: je ziet bij een wedstrijd van toptennissers dat zij tussen twee opslagen in, de tijd gebruiken om even tot rust te komen. Zou die aanpak ook bruikbaar zijn in organisaties? Uit hun praktijkonderzoek blijkt dat dat heel prima werkt: wij mensen blijken beter te functioneren en ons beter te voelen als we kort cyclisch werken. We werken dan 30 – 60 minuten geconcentreerd door en hebben dan 3 – 5 minuten rust. Uit hun onderzoek blijkt ook dat mensen verschillende dingen kunnen doen die allemaal effectief kunnen zijn als energie oppepper. Bewegen (een paar keer de trap op neer lopen, een paar rondjes om je bureau heen, kniebuigingen, rekken en strekken), een leuk filmpje kijken (even lachen dus), even bellen met de kids (je aandacht verleggen), even 5 minuten uit het raam staren (en aandachtig de bomen of het weer bekijken), een korte meditatie (even proberen alle gedachten los te laten), even ………….. . Het interessante is dus dat je niet steeds hetzelfde hoeft te doen en je eigen energie oppeppers kunt gebruiken.

Mijn oproep aan jou als lezer.

Ga het uitproberen. Zoek voor jezelf mogelijkheden om zeer regelmatig op de dag (minimaal elk uur)  je energie een oppepper te geven. En hou dat een tijdje vol. Kijk dan wat voor jou het beste werkt en bouw dat als goede gewoonte in je dagritme in. En schrijf ons hieronder welke mini energie oppeppers voor jou goed werken. Zo help je anderen met jouw ideeën.

We horen het graag van je.

PS

Lees ter inspiratie ook eens een van onze andere artikelen over vitaliteit
Over goede gewoontes creëren.
De laatste nieuwtjes uit de wetenschap over vitaliteit
Over de Blue Zones: hoe wordt je vitaal zo oud mogelijk?

Vind je dit artikel interessant? Stuur het door aan anderen.

Laat wat van je horen

*