fake it til you make it en emotionele vitaliteit

 persoonlijke vitaliteit

Emotionele balans is een van de vijf elementen van je persoonlijke vitaliteit. Onder emotionele balans verstaan wij je vermogen om je niet mee te laten slepen door de gevoelens die je door de dag heen parten spelen. Gevoelens die opgeroepen kunnen worden door gebeurtenissen en/of door je eigen gedachten en beelden. Het gaat er natuurlijk niet om dat je die gevoelens niet moet of mag hebben! We worden nou eenmaal de hele dag door beïnvloed door onze gedachten, ons lichaam en door de buitenwereld. Dus heb je de hele dag door allerlei gevoelens. Maar je wilt daar niet in doorslaan. En je wilt waarschijnlijk ook niet van emotiepiek naar emotiedal naar emotiepiek naar….. Emotionele balans gaat dus om inzichten en vaardigheden die je helpen om je humeur (gevoelens) op te krikken. Maar ook om competenties om je niet mee te laten slepen door toppen in gevoelens.

Het fijne is dat je gevoelens niet op zichzelf staan. Ze staan in verbinding met je waarnemingen, je gedachten|beelden en je lijf. Dat betekent dat je mogelijkheden hebt om je emoties te beïnvloeden.

‘Fake it til you make it’  ofwel ‘doen alsof…’ is een manier die je helpt om jezelf door een gevoelsdipje heen te helpen. Je gebruikt je lijf en je gedrag om het bijpassende gevoel op te roepen. Ongeloofwaardig?

Probeer deze eens:

Zet je mond in een brede glimlach. Zo breed mogelijk. Zet ook je ogen en wenkbrauwen in de glimlach-stand. Houd deze stand dertig seconden tot een minuut vol. Wil je nog meer effect? Maak er dan ook lachgeluiden bij. Begin zachtjes en ga steeds harder lachen. Maak bewegingen bij die er voor jou bij horen. Zeker weten dat je humeur er van verbetert!

Overtuigd? Welk gevoel zou je graag willen hebben?
Wil je je zelfverzekerder voelen? Wil je je rustiger voelen? Wil je je succesvoller voelen? Wil je je wilskrachtiger voelen?  Kies één emotie uit. Ga vervolgens bij jezelf na en kijk in je omgeving naar ‘Hoe gedraagt iemand zich, als hij zich voelt zoals jij je wilt voelen?’.  Een zelfverzekerder iemand zit bijvoorbeeld rechter, praat luider, doet de borst vooruit, kijkt meer rond en mensen aan. Een rustig iemand, haalt rustig adem, zit stiller, beweegt wat langzamer. Een wilskrachtiger iemand, spant zijn spieren meer aan. Een succesvol iemand gaat breder zitten, neemt sneller het woord, beweegt energiek. Door in het begin wat te overdrijven in gebaren en bewegingen (de lachsalvo van hierboven), merk je sneller het effect op je gevoel.

Ga eens experimenteren met die houding, gebaren, mimiek en stemgeluid. Houd dit gedrag wel even vol en kijk vervolgens welk effect het gedrag op je eigen gevoel heeft. Het gedrag wat voor jou het gewenste effect heeft, verdient natuurlijk herhaling. Zo veel en zo vaak dat het een goede gewoonte wordt. Een goede gewoonte die je emotionele balans en daarmee je vitaliteit ten goede komt. En daar was het allemaal om te doen.

Heb je zelf tips?

Deel ze met anderen en schrijf ze hieronder op. We verloten onder de schrijvers elke maand een boek persoonlijke ontwikkeling, zelfregie|zelfleiderschap of communicatie.

Wil je af en toe een artikel met nieuwe tips over een van deze onderwerpen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwe artikelen.

Spreken onze tips je aan? Vertel het anderen via de sociale media.

Wil je graag training | coaching op dit onderwerp? Zoek je een vitaliteitscoach? Neem contact op via het contactformulier rechts van dit artikel. Of bel Wilga op 06 55 79 78 32.

Laat wat van je horen

*