Fysieke vitaliteit als element van je persoonlijke vitaliteit

 persoonlijke vitaliteit

Prinsenbeek, 30 november 2015

Onderzoek onder identieke tweelingen laat ziet dat je fysieke gezondheid een positief effect heeft op de gezondheid van je brein. Uit dit onderzoek blijkt dat van alle factoren die de gezondheid van je brein versterken en de veroudering vertragen,sterkere beenspieren het best helpen bij het fit houden van je brein. Wil je vitaal zijn en blijven: veel wandelen… Lees hier wat meer details van het onderzoek.   

Breda, 3 februari 2015

Volgens Gé Donker, huisarts en griepexpert bij het Nivel zitten we in deze weken op het hoogtepunt van de griepepidemie die ons land elk jaar bezoekt.  Griep en verkoudheid trekken een flinke wissel op je persoonlijke vitaliteit. En vaak ook op die van je omgeving :-). Griep en verkoudheid zijn typische herfst- en winterziekten waar natuurlijk niemand op zit te wachten. Maar wat doe je er aan? Wat doe je om je fysieke vitaliteit in de lente en zomer een extra boost te geven zodat je wat reserve hebt? En wat doe je in de herfst en winter om er voor te zorgen dat je fysieke vitaliteit zo  min mogelijk daalt?

Ik heb in mijn omgeving een kleine enquête gehouden over winterse fysieke vitaliteit. Hieronder de 7 meest vertelde tips:

  • Ondanks het slechte weer toch vaak genoeg naar buiten gaan.
  • Wat meer slapen (een regelmatige mini winterslaap noemde iemand het).
  • En natuurlijk: veel verse groente en fruit eten.
  • Blijven sporten ook al zit je s ‘avond lekker op de bank.
  • Voldoende leuke dingen doen. ‘Als ik lekker in mijn vel zit, wordt ik ook minder snel ziek’, zei een van de mensen die ik sprak.
  • Gewoon goed uitzieken, ‘Niet met een verkouden hoofd en koorts naar je werk gaan. Dan ben je uiteindelijk drie keer ziek, in plaats van een keer.’ Aldus de uitspraak van een ervaringsdeskundige.
  • Echte luie momenten inlassen. In de zomer ga ik af en toe lekker in de zon zitten niksen, in de winter heb ik de neiging om altijd maar bezig te zijn maar dan raak ik de balans kwijt en verlies ik vitaliteit..

Herkenbaar? Wat doe jij om je winterse vitaliteit goed te houden?

Mail ons je tips. Onder de inzenders verloten we het boek Zelfleiderschap van Keneth Blanchard.

Voor je vitaliteit is het dus belangrijk om jezelf te monitoren en bij te sturen. Je moet zelfleiderschap tonen. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor je persoonlijke fysieke vitaliteit. Zelfleiderschap wordt ook in je dagelijks werk en ook in teams steeds belangrijker. Steeds meer teams worden meer zelforganiserend of meer zelfsturend. Dat vraagt veel zelfsturing van de teamleden.

Hoe versterk en vergroot je jouw zelfleiderschap? Daarover gaat dit artikel?

Heb je zelf tips? 
Deel ze met anderen en schrijf ze hieronder op. We verloten onder de schrijvers elke maand het boek over zelfleiderschap.

Wil je af en toe een artikel met nieuwe tips over persoonlijke vitaliteit en team|organisatie vitaliteit? Meld je dan aan voor onze nieuwe artikelen.

Spreken onze tips je aan? Vertel het anderen via de sociale mediabuttons hiernaast.

Wil je graag training | coaching op persoonlijke vitaliteit, team- of organisatie vitaliteit? Nodig ons uit voor een oriënterend gesprek.

 

Laat wat van je horen

*