gratis quick scan van je communicatie voorkeurstijl

Communiceren, we doen het de hele dag. Met woorden, gebaren, mimiek en stem . Watzlawick zei het al: Je kunt niet, niet communiceren. Vanaf het moment dat andere mensen je kennen, zend je met jouw gedrag boodschappen uit. Boodschappen die anderen weer interpreteren. Geen wonder dat we graag twee dingen willen:
1. We willen graag zelf goed begrepen worden.
2. We willen de ander graag goed verstaan.

In de loop van de tijd zijn er dan ook verschillende communicatiemodellen ontstaan. De Roos van Leary is een hele bekende. De communicatiematrix van Roger Reid en David Merrel is een andere bekende.

Wil je graag een snel inzicht in je persoonlijke voorkeur?

Beantwoord dan deze vragen:

  1. Heb je graag veel invloed en ben je duidelijk aanwezig in een gesprek? Ja? Dan heb je een voorkeur voor de controller stijl of de promotor stijl. Nee? Dan heb je een voorkeur voor de supporter stijl of de analyser stijl.
  2. Hou je van een informele gespreksvoering? Zo ja, dan heb je de voorkeur voor de promotor of supporter stijl. Heb je een voorkeur voor een meer formele gespreksvoering? Zo ja, dan heb je de voorkeur voor de controllor of analyser stijl.
  3. Je hebt nu in beide vragen een stijl die twee keer voor komt. Dat is de stijl voor jouw voorkeur het meest naar uit gaat.

Meer vragen.

  • En wat doe je als je stress hebt? Welke communicatiestijl heeft dan je voorkeur?
  • En wat doe je als je in een grote groep bent? Welke communicatiestijl heeft dan je voorkeur?

Met deze twee aanvullende vragen merk je al meteen, dat je ook flexibel bent in je gedrag. Je doet niet in elke situatie hetzelfde. Gelukkig, daarom zijn onze trainingen er op gericht je te helpen om meer verschillende communicatiestijlen onder de knie te krijgen. Zodat je jouw invloed, in de verschillende situaties waarin je werkt, vergroot.

Een korte beschrijving van elke stijl

Promotor
Staat graag in het middelpunt van de aandacht. Bruisen van de ideeën. Ze zijn spontaan, snel, creatief en flexibel. Ze houden van luchtige vrolijke gesprekken. Ze denken vaak in beelden, verhalen en voorbeelden.

Controller
De controller houdt van doelen, resultaten en feiten. Ze communiceren effectief en efficiënt. Als het kort kan, graag kort. Ze willen graag dat de dingen op hun manier gebeuren.

Supporter
De supporter is een gevoelsmens. Ze zijn vriendelijk en gericht op samenwerken. Ze denken en praten graag over gevoelens. Resultaten zijn eerder gevoelens |beleving dan feiten. Ze zijn sensitief en soms licht geraakt.

Analyser
De analyser praat graag over feiten en details. Voor hen moet er logica in het geheel zitten. De analyser is vriendelijk, sensitief en soms licht geraakt. Analysers kunnen prima op zichzelf werken.

In onze trainingen gebruiken we een vragenlijst waarmee je een wat genuanceerder beeld krijgt van je voorkeurstijl.

Maatwerk

Wij maken altijd programma’s op maat. Dat betekent dat we de ruimte hebben om te werken met groepen vanaf 1 persoon! Trainen en coachen, theorie en praktijk gaan zo hand in hand.

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd en zou je graag meer willen weten wat wij voor je kunnen doen? Neem dan contact op met Wilga Janssen via het contactformulier hiernaast of via 06 55 79 78 32

Hoe gaan we aan de slag?

Modellen, handvatten en andere inzichten van een training worden vooraf, tijdens en na de training aangeboden. We maken gebruik van de ‘De Kunst van Anders webb-app’, mails, Skype en andere digitale middelen (blended training). Zo is er tijdens een trainingsdag meer tijd om in te gaan op jouw vragen en cases. Waardoor je meer rendement haalt uit je trainingen. Daarnaast ga je met de aangereikte handvatten in jouw praktijk aan de slag. Je kunt ons tussendoor mailen of bellen om je praktijkvragen voor te leggen. En in de trainingen komen we weer terug op jouw praktijkervaringen. Ook na de training kun je gebruik maken van onze webb-app!

 Artikelen over adviseren en beïnvloeden

Klik hier voor een overzicht van de artikelen op onze site

Delen

Als je denkt dat deze gratis quick scan ook interessant is voor je netwerk, deel dan deze pagina via de social media buttons links.

Laat wat van je horen

*