Hoe zorg je met helder taalgebruik voor meer invloed?

Spreek jij abacadabra? Of heb je een helder taalgebruik?

taalgedoe 1

helder taalgebruiik

Jaren geleden werkte ik korte tijd bij een farmaceutisch bedrijf. Daar kreeg ik mijn eerste verkooptrainingen. We leerden onder andere: ‘hoe de assistente te omzeilen?’.

Dat deed je bijvoorbeeld door moeilijke medische termen te gebruiken: ‘Ik wil dokter Pietersen graag spreken over belangrijke nieuwe onderzoeksresultaten op het gebied van cardio vasculaire dementie’. Onbekende medische termen brengen de assistente aan het twijfelen: ‘misschien is het belangrijk voor de dokter?’, en dus was de kans op een afspraak groter…

Werkt dat nog, vroeg ik me af? Werkt dat ook voor adviseurs of projectleiders?

Ja. Moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen hebben nog steeds invloed op het brein van mensen.

Onderzoekers Adam Alter en Daniel Oppenheimer van de Princeton University, deden onlangs onderzoek naar het effect van moeilijke woorden en ingewikkelde zinsconstructies op het brein. Het onderzoek laat het volgende zien:

Omdat het verhaal van de ander niet meteen duidelijk  voor je is, moeten je hersenen hard aan het werk. Informatie die jouw hersenen lastig vinden om te verwerken (moeilijke zinnen, onbekende woorden), zorgt ervoor dat je hersenen het signaal afgeven dat de situatie onduidelijk en dus risicovoller is. De hersenscans laten zien dat de Amygdala, waar o.a. je stresscentrum zit, aan het werk gaat. Daardoor wordt je als vanzelf kritischer en voorzichtiger.

En wat gebeurt er als je kritischer en voorzichtiger wordt?

Je voelt je minder veilig en wordt terughoudender. Je geeft zelf minder informatie prijs.

Wat kun je hier nu mee?

Als je als adviseur of projectleider wilt dat je gesprekspartner openhartig is, moet je zijn taal spreken. Afstemmen dus. Ook op het taalgebruik van de ander. Is je klant of collega een vakgenoot, dan is vaktaal prima. Als je beiden de vaktaal goed beheerst, vinden je hersenen het gesprek qua taalgebruik al snel een feestje…. Al blijft het belangrijk om te zorgen voor een logische opbouw van je verhaal, voor korte zinnen en voor beeldend taalgebruik.

Hoe gemakkelijker de hersenen alle informatie kunnen verwerken (processing fluency noemen wij dat in jargon :-) ), hoe veiliger ze zich voelen. Daardoor loopt het gesprek soepeler, wordt er meer informatie uitgewisseld en is er dus een grotere kans op een goed eindresultaat.

Praat je met iemand die niet thuis is in jouw vak?
Gebruik dat gewone eenvoudige spreektaal.

Bas Eenhoorn, in 2002 VVD partijvoorzitter, riep zijn collega’s in de politiek op, om Jip-en-Janneke-taal te gebruiken. Dat was niet voor niks. Wij begrepen als burgers steeds minder van wat onze politici allemaal vertelden over besturen, begroten en politieke keuzes. Terug dus naar een verhaal in eenvoudige lekentaal dus.

Wat voor politici geldt, geldt ook voor een projectleider of adviseur. Als je wilt dat de ander je begrijpt, ook al kent hij jouw vak niet, spreek dan in eenvoudige lekentaal, in korte zinnen en met sprekende voorbeelden.
Zo is de kans dat je een goed gesprek kunt voeren het grootst. En de kans dat de ander open en eerlijk vertelt wat er aan de hand is en hoe hij tegen de situatie aankijkt groter. En die input heb je nodig om samen tot een goed gespreksresultaat te komen. Doen dus.

Hoe kun je hier meteen mee aan de slag?

  1. Bij gesprekken kun je met een vraag gemakkelijk achterhalen hoe goed de ander in jouw vak thuis is. Ook dan is het belangrijk om te blijven onderzoeken of je het zelfde onder termen verstaat.
  2. Bereid gesprekken voor. Dan kun je vooraf zorgen voor een logische opbouw. Wij gebruiken meestal het stappenplan ‘van probleem naar plan’ dat we op deze pagina uitleggen.
  3. Kijk tijdens het gesprek goed naar de non-verbale reacties van de ander. Aan het non-verbale gedrag (een frons, wegkijken, mondbewegingen) kun je beter zien of jouw verhaal helder over komt. Breng met behulp van LSD jouw waarnemingen in. Zo kun je checken of je verhaal helder en begrijpelijk is.
  4. Als je teksten schrijft is het nog veel belangrijker om te zorgen voor helder taalgebruik. Je mist immers alle mogelijkheden om non-verbaal klemtonen te leggen. Lees dus je teksten zelf na en laat ze nalezen op lastige woorden, dubbelzinnige zinnen en onlogische zinsopbouw.

Ken jij een voorbeeld van een misverstand dat ontstond door moeilijk taalgebruik en ingewikkelde zinnen? Schrijf het hieronder in het reactieblok. Wij verloten onder de inzenders een leuk boek over taalgebruik.

Introductieworkshop ‘spelen met taal’

Wij organiseren regelmatig een kennismakingsworkshop. Je leest er hier alles over.

Meer weten of je aanmelden?

Je kunt meer informatie vragen of je aanmelden via het contactformulier rechts. Of via 06 5579 78 32.

Meer lezen?

Op deze pagina vind je een overzicht van al onze artikelen, waaronder een aantal artikelen over spelen met taal en andere communicatieaspecten.

Delen?

Je kunt via de social media buttons links, dit artikel delen met je netwerk. Wij waarderen dat zeer.

 

Reacties

  1. Heel herkenbaar!. Goed initiatief!
    Luister maar eens als militairen met elkaar praten…..als je er geen onderdeel van uitmaakt….snap je er geen pepernoot van.
    Helaas zie ik het in de zakelijke kant heel vaak misgaan. En de grootste fout die we dan maken is dat we ‘veronderstellen’ dat het allemaal wél goed gaat.
    Er wordt echt niets gecontroleerd of om feedback gevraagd. Zelfs CV’s laten we niet door anderen lezen. Zo slordig en onzorgvuldig.

    • Wilga Janssen zegt:

      Jammer als het uit pure slordigheid en onzorgvuldigheid is.Ook zonder dat kan taal als ingewikkeld genoeg zijn.

Laat wat van je horen

*