Hoe krijg ik een goed advies! Vier tips voor opdrachtgevers

‘Tja’, zuchtte de leidinggevende met wie ik sprak, ‘soms vraag ik me wel eens af waar ze eigenlijk gestudeerd heeft. Dan krijg ik weer zo’n voorstel met allerlei adviezen of ideeën waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Maar ja, het is onze eigen jurist. Het is toch een beetje raar als ik er een extern bureau bij moet halen’. Vragend keek hij me aan. Dus stelde ik mijn eerste vraag: ‘Hoe gaat dat eigenlijk precies, zo’n adviestraject’….

Herkenbaar? Soms lijkt er zich een regelrechte strijd tussen management en de interne adviseurs |stafafdeling af te spelen. Andere keren lijkt het of misverstand op misverstand gestapeld wordt.
En dat terwijl elk bedrijf vanaf een man of 10,15 interne adviseurs in huis heeft. Want ook de boekhouder, de personeelsadviseur geven hun directeur advies. Hoe groter je bedrijf wordt, hoe meer interne adviseurs je stafafdeling bevolken. Je hebt ze nodig omdat veel onderwerpen (financiën, HR, juridische zaken, kwaliteit, Arbo etc.) te specialistisch geworden zijn om er nog even naast te doen. Dus is de samenwerking tussen leidinggevenden|opdrachtgever en adviseur van groot belang. En die mislukt jammer genoeg regelmatig.

Wat moet je doen om de ervaring en deskundigheid van je adviseur optimaal te benutten? Aan de hand van mijn ervaringen uit training en coaching, heb ik vier tips voor de opdrachtgevers van de interne adviseurs.

Goed opdrachtgeverschap

1. Resultaatformulering
Geef klip en klaar aan welk doel het advies dient. Wat wil jij precies bereiken? En waarom? Laat in je keuken kijken zodat de adviseur je goed kan helpen. Wat me opvalt is dat opdrachtgevers vaak een taak | klus bij de adviseur wegleggen. Voorbeeld: ik heb de omzetcijfers van vorig jaar nodig. Omdat de adviseur niet weet waarvoor je ze nodig hebt, krijg je een stapeltje onbewerkt materiaal, waarmee je waarschijnlijk nog niet zoveel kunt. Je benut de ervaring en deskundigheid van je adviseur vele malen beter door goed te bespreken wat je vraagstuk is, welk doel je wilt bereiken en wat je het liefst zou hebben van je adviseur. Die kan je met zijn deskundigheid precies het goede antwoord voor je maken.

2. Verdeling taken en verantwoordelijkheden
In de praktijk heeft een adviseur voor het goede advies ook vaak input van de opdrachtgever nodig. Heldere afspraken over wie, wat, voor wanneer, op welke manier aanlevert, maakt het werkt voor de adviseur vele malen gemakkelijker. En als opdrachtgever krijg je, als iedereen zich aan de afspraken houdt, het gewenste advies op tijd.

3. Contact afspraken
Zo gauw een opdracht wat uitgebreider en langduriger wordt, loop je 2 risico’s: 1. Er verandert in de tussentijd van alles. 2. De adviseur gaat vanuit zijn enthousiasme en betrokkenheid allerlei zijpaden bewandelen. Het is dus belangrijk om regelmatig contact te hebben zodat je elkaar kunt bijpraten, het adviestraject eventueel kunt bijstellen en zijpaden kunt voorkomen.

4. Het spel
In elke organisatie spelen belangen en posities een rol. Daar moet je soms als opdrachtgever aan meedoen. Je adviseurs hoef je daar niet in mee te trekken. Je hoeft hetzelfde spel niet tegen je adviseurs te spelen. Dat gebeurt vaak wel doordat je informatie achterhoudt of je adviesvraag sterk inkleurt. Dat helpt je uiteindelijk niets. Wat wel kan is dat je je adviseur vraagt om vanuit jouw positie en doelen mee te denken en je te helpen om die informatie, ideeën en voorstellen te ontwikkelen die jouw belangen en doelen dienen. Je maakt dan van je adviseur iemand die met jouw strategie meedenkt.

Spreekt dit artikel je aan?
Deel het dan met je collega’s, vrienden of bekenden via de sociale media buttons links.

Wil je ons maandelijkse artikel met nieuwe tips liever niet missen? Meld je dan hier aan om ons artikel maandelijks in je mailbox te ontvangen.

Wil je graag beter worden in opdrachtgeverschap?
Neem dan contact op met ons via o6 55 79 78 32 of via het contactformulier rechts. Wij kunnen je met training, workshops en coaching op maat, helpen met je vraag.

Laat wat van je horen

*