Hoe wordt je een (nog) vitalere organisatie?

vitale mensen | vitale teams | vitale organisaties

vitale mensen | vitale teams | vitale organisaties

‘Alles moet elke dag beter…. eigenlijk moeten we ook elke dag bezig zijn met vernieuwen, met onze klanten steeds opnieuw verrassen; daarvoor moeten we allemaal elke dag op scherp staan….. we moeten flexibel zijn, energiek, er vertrouwen in hebben, inderdaad vitaal zijn.’  Aldus een van de directeuren die ik sprak in het kader van ons onderzoek naar vitale teams en vitale organisaties. De directeuren en leidinggevenden die we in ons onderzoek spraken waren het er met elkaar over eens dat de vitaliteit van hun mensen en hun teams van (over)levingsbelang is.

Wat is dat eigenlijk, een vitale organisatie?

Vitaliteit ervaar je als energie die stroomt en die er vanaf spat. Vitale mensen stralen levenskracht uit. Ze zijn bevlogen, actief, veerkrachtig, lenig en flexibel. Ze hebben lef, kunnen volhouden en zijn gericht op verbeteren en vernieuwen. Vitale mensen en teams kunnen omgaan met d e dynamiek in markten en organisaties. Ze stappen op vraagstukken en problemen af en inspireren anderen om ook pro-actief te zijn.

Hoe herken je vitale mensen en vitale organisaties?

Of een organisatie vitaal is, dat zie je meteen als je binnenstapt. Daar waren veel mensen het met elkaar over eens. Zij zien dat aan aspecten als:
• Hoe wordt je begroet en aangesproken als je binnenkomt.
• Is het opgeruimd of een zooitje.
• Hoe gedragen de mensen zich die voorbij komen.
• Hoe begroeten mensen elkaar in de gang.
• Hoe communiceren mensen op de website, op linkedin etc.
• Hoe trots zijn ze op hun werk, elkaar, hun organisatie.

Wat levert het op om een vitale organisatie te zijn?

Daar waar onze gesprekspartners het allemaal roerend met elkaar over eens. Je wil veel liever zaken doen met organisaties en mensen die vitaal en krachtig in hun werk en markt staan. Die met vertrouwen en betrokkenheid met jou als klant of als leverancier samenwerken. Vitaliteit trekt succes aan. En succes trekt meer succes aan.

Wat is het verschil tussen vitale mensen en vitale organisaties?

Persoonlijke vitaliteit versterk je door te werken aan je fysieke gezondheid, emotionele balans, mentale kracht, sociale verbinding en aan te sluiten bij je zingeving. Een gratis quick scan en tips hierover vind je op deze pagina.

Voor een organisatie is dat niet genoeg. Om de kracht en de vitaliteit van je medewerkers optimaal in te zetten (en zo ook te zorgen voor duurzame inzetbaarheid), moet je als organisatie ook zelf vitaal zijn. We kennen immers bijna allemaal wel situaties waarin je merkt dat die situatie je ‘sloopt’, je energie opzuigt zonder dat je er energie van terug krijgt.
Dat kan dus. Daarom is het belangrijk dat je als organisatie – en vaak doe je dat op het niveau van een team – kijkt naar de aspecten die de organisatievitaliteit versterken. Dat zijn de aspecten ‘missie & meerwaarde, zakelijke verbindingen & inbedding, uitvoering & innovatiekracht, energie & leiderschap, structuur & middelen’. Op deze pagina vind je meer uitleg over deze aspecten.

Hoe kun je werken aan de vitaliteit van je organisatie?

Hildegonde Mostert en Wilga Janssen hebben het model en aanpak ‘de vitaliteitsaanjager ©‘ ontwikkeld waarmee je de team|organisatie vitaliteit kunt onderzoeken om vervolgens te versterken.

De uitgangspunten van onze aanpak:
• Multifocaal (breed en diep) kijken en doen.
• Er is altijd wederzijdse beïnvloeding tussen mensen en organisatie.
• Draagvlak geeft draagkracht.
• Eigen regie geeft kracht.

Onze aanpak ziet er als volgt uit

schema van doel naar actie - alleen de plaatjes

 

 

 

In dit document vind je meer toelichting op onze aanpak: vitale teams en vitale organisaties – van doel naar actie

Interesse?

Spreekt het onderwerp je aan? Wil je graag met ons in gesprek over de vitaliteit van organisatie, teams en/of medewerkers? Bel of mail Wilga Janssen via 06 55 79 78 32 en w.janssen@dekunstvananders.nl

Vind je dit artikel interessant dan kun je delen via de social media buttons links.

Laat wat van je horen

*