Meer invloed: gebruik je ‘reactie keuze moment’!

Meer invloed: gebruik je reactie keuze moment

Gun je zelf  een reactie keuze moment 

Volle dagen en een druk leven. Ach, wie heeft dat nou niet. Er is een hoop te doen. Een hoop te beleven. En er gebeuren regelmatig onverwachte zaken die een beroep op je doen.

Voor je het weet zit je in een ‘haast, haast, haast’ modus. En ren je van de ene klus | afspraak naar de andere taak | verplichting.

acceptance and commitment

stress of het reactie keuze moment?

En voor je het weet doe je je werk en je leven op de automatische piloot. Met hier en daar een stresspiek. Tijd om na te denken neem je dan nauwelijks. Dus doe je wat je altijd deed. Dus doe je wat je altijd deed op de manier zoals je dat altijd deed.

En met (een beetje) stress erbij, is dat vaak ook nog eens een manier waarvan nog jijzelf nog je omgeving blij wordt :-).

Hoe dan wel?

Hoe ga je beter om met drukte en stress?

Even een stukje theorie:
Volgens de breinonderzoekers (lees bijvoorbeeld het nieuwe boek van Aleman, ‘Je brein de baas’) kunnen we alleen gebruik maken van ons ‘verstandig nadenken’ deel van het brein, als we ontspannen zijn. Als we gespannen | gestrest zijn, neemt de automatische piloot het van ons over. Dan heb je geen keuze meer, voel je gespannen en in een keurslijf vast zittend. Je doet wat je altijd deed, terwijl je daar zelf ook niet blij van wordt.

Wat wel?

Relax

Relax zodat je gebruik kunt maken van je cognitieve vermogens. Je hebt ze per slot niet voor niks.
Met behulp van die cognitieve vermogens kun je focussen op wat belangrijk voor je is. En heb je het vermogen om verschillende oplossingen voor een vraagstuk te bedenken. En dat is wat Aleman onze vrije wil noemt: het vermogen om te kiezen uit verschillende gedragsmogelijkheden. Waarbij je keuze mede bepaald wordt door je persoonlijke doelen.

Snelle ontspanningsmethoden zijn:

  • 10 keer rustig uitademen en inademen. Daardoor zakt ook je hartslag. En daardoor denkt het lijf ‘oh, niet zo veel aan de hand eigenlijk’ en stopt met het produceren van al die stress hormonen.
  • Je lichaam even goed inspannen. Spieren aanspannen en ontspannen. Heel hard lachen of (lekker vals) zingen. Touwtje springen. Door die fysieke activiteiten verbruikt je lichaam de stresshormonen. Kun je daarna weer ontspannen verder.
  • Neem een keer per uur een micro pauze. Loop even. Doe een paar rek- en strek oefeningen. Focus even op je ademhaling. Zo bouw je niet te veel spanning in je lijf en hoofd op.

Gedaan?

Mooi.
Dan kunnen we nu naar

het ‘reactie-keuze-moment’

Het ‘reactie-keuze-moment’ is dat korte moment tussen een gebeurtenis en jouw reactie erop. Dat moment waarop je nog kunt beslissen of je A, B, C of D doet. Het ‘reactie-keuze-moment’ komt bij bewust handelen, steeds terug: actie – reactie keuze moment – reactie.

Voorbeelden
Je collega vraagt of je even kunt helpen. Je kunt impulsief en instant ‘ja’ of ‘nee’ zeggen. Maar je kunt ook in je’reactie-keuze-moment’ even nadenken over wat je eigen doelen zijn in relatie tot deze collega en tot diens vraag, welke opties je hebt en dan reageren.

reactie keuze moment

reactie keuze moment

Je komt thuis van je werk en je ziet je partner met de krant op de bank zitten. Dat gebeurt wel vaker. Je kunt impulsief en instant zeggen ‘waarom ben jij nog niet aan het koken?’. Je kunt ook in je ‘reactie-keuze-moment’ even nadenken over wat je eigen doelen zijn in relatie tot je partner en diens gedrag, welke opties je hebt en dan reageren.

Hoe gebruik je het reactie keuze moment?

Het reactie-keuze-moment heb je in deze drukke december maand minstens op twee manieren nodig:

  • Er zijn op het werk en thuis meer klussen dan tijd. Gebruik een wat langer ‘reactie-keuze-moment’ om na te denken over jouw doelen en prioriteiten voor deze maand. Beslis wat je wel en niet doet. Wat je wilt uitbesteden, laten liggen tot januari (ja, dat kan best), gewoon niet doet, en persé zelf wilt doen. Maak een planning. Gebruik je volgende kortere ‘reactie-keuze-momenten’ om jezelf steeds te herinneren aan je keuzes en alleen die dingen te doen die passen bij je keuzes.
  • In elk gesprek heb je tussen de actie van de ander en jouw reactie ook een ‘reactie-keuze-moment’. Dus ook al voordat je het gesprek begint. Vraag je in dat eerste misschien wat langere ‘reactie-keuze-moment’ af wat je doelen (inhoudelijk, relationeel) zijn voor dit gesprek. En monitor tussen elke actie en reactie of wat je doet bijdraagt aan die doelen. Zo beweeg je ook in het gesprek al nadenkend doende naar de voor jou belangrijke doelen. En voorkom je stress- en ander ongewenst impulsgedrag.

PS

We kunnen snel denken. Zo ‘n 450 woorden per minuut, heb ik eens gehoord. Dus dat denken in het ‘reactie-keuze-moment’ neemt minder tijd in beslag dan je misschien nu denkt. Probeer het eens. Je zult merken dat je er effectiever en meer ontspannen van wordt.

Veel succes met het gebruiken van je ‘reactie-keuze-momenten’.
En fijne feestdagen gewenst.

Wil je graag meer persoonlijke invloed? 

Wil je graag meer persoonlijke invloed? Beter leren hoe je het reactie keuze moment goed benut? En welke mogelijkheden er zijn om meer invloed uit te oefenen? Zoek je bovendien een trainer|coach die goed thuis is in de wereld van de ingenieurs en technisch professionals? Neem dan contact op met ons via het contactvenster rechts of via 06 55 79 78 32.

Delen?

Vind je dit artikel interessant voor mensen uit je netwerk? Je kunt het via de social media buttons links, delen met je netwerk. Wij waarderen dat natuurlijk zeer.

Meer lezen?

Op deze pagina vind je een overzicht van al onze artikelen.

En hier kun je je inschrijven om gratis elke maand een artikel van onze hand in je mailbox te ontvangen.

 

Laat wat van je horen

*