Meer zelfvertrouwen en lef? Minder angst en spanning? Lees deze 4 tips

Wil je graag meer zelfvertrouwen hebben? En minder gespannen, minder angstig zijn? Met meer lef en ontspannen alert aanwezig zijn? Hoe kun je dat voor elkaar krijgen? In dit artikel ga ik in op angst, het nut van angst en hoe je met ACT goed leert omgaan met angst en leeft zoals jij wilt leven. En ik geef je natuurlijk ook nog tips waarmee je meteen aan de slag kunt.

Angst?

Angst bestaat uit een kluwen van negatieve (onprettige) gevoelens, gedachten en fysieke processen. Het is een reactie van je brein & lijf op je eigen waarnemingen. Sommige situaties roepen bij vrijwel iedereen angst op. Het zien van een slang bijvoorbeeld. Veel vaker reageren mensen heel verschillend op situaties. Dat komt omdat angst, net zoals alle gevoelens een combinatie is van je genetische aanleg, je eigen positieve en negatieve ervaringen en je opvoeding. Als opvoeders vaak angstig zijn, zijn hun kinderen dat vaak ook. Dan is reageren met angst dus aangeleerd gedrag!

In de westerse samenleving heeft veel angst te maken met andere mensen. We noemen dat sociale angst. We zijn dan bang om uitgelachen te worden, er niet bij te horen, kritiek te krijgen, niet mee te mogen doen, te falen of mislukken in de ogen van anderen enzovoorts. Als je bang bent (een situatie of mensen spannend vindt) dan wil je graag wat meer persoonlijke ruimte om je heen. Als vanzelf hou je de ander wat op afstand. Een opmerkzaam persoon merkt en voelt dat waarschijnlijk.

Een beetje spanning en angst is prima. Het maakt je alert.
Teveel angst en spanning kan er voor zorgen dat we te snel reageren met een stressreactie (verbaal vechten, vluchten of bevriezen). We interpreteren het gedrag van de ander als een risico voor onszelf zonder nog echt goed te kijken of luisteren. En omdat we niet goed genoeg meer opletten en vanuit de spanning|stress|angst waarnemen, zien we allerlei details uit het non-verbale gedrag van de ander over het hoofd. Voor je het weet zit je dus mis met je negatieve interpretatie.

Angst is ook nuttig!

ACT - angst - zelfvertrouwen

ACT – angst – zelfvertrouwen

Angst vertelt ons dat we in gevaar zijn en dat we iets moeten doen. Gevoelens als angst hebben een lange historie. In de oudheid waren het onze onze angstige voorouders die zich beter voorbereidden op de winter en hun omgeving beter in de gaten hielden. Ze namen minder risico’s en overleden daarmee minder snel dan de angstloze.

Angst verandert onze waarneming, ook onze geur. We ruiken sterker  en vinden geuren eerder vies. Je kunt zeggen dat ook onze neus geen enkel risico wil nemen.

ACT

ACT staat voor acceptance and commitment therapie | coaching. Ik ben er zelf heel enthousiast over omdat het een praktische aanpak is met veel oefeningen zodat je – met mij hulp – meteen aan de slag kunt. En niets geeft een beter gevoel dan dat. Want als je weet hoe je zelf beter om kunt gaan met situaties en je eigen spanning en angst, krijg je de grip op jezelf en je eigen leven weer terug. Je krijgt immers nooit controle over de mensen en de wereld om je heen. Dus kun je beter leren om goed om te gaan met angst, spanning en andere lastige gevoelens die mensen en situaties nu eenmaal kunnen oproepen.

ACT - waarden

waarden & zelfvertrouwen

Je leert met ACT om te doen wat jij belangrijk vindt, je leven naar je eigen waarden en doelen vorm te geven. Ook als je dat spannend of eng vindt. Het is niet de bedoeling en ook niet mogelijk dat je van je angst af raakt. Angst is namelijk een hele goede signaalgever. Je wilt leren hoe je er beter mee om kunt gaan.

ACT kent verschillende invalshoeken die elk hun eigen oefeningen hebben. Al die invalshoeken en oefeningen helpen je om je zelfvertrouwen te laten groeien. Meer informatie over de acceptance and commitment aanpak vindt je hier. 

Als meer informatie over mijn coaching met ACT wilt, kun je bellen (06 55 79 78 32) of een bericht sturen via het contactformulier rechts.

Wil je vast aan de slag? Deze tips kun je meteen toepassen.

  • Angst zorgt voor een golf van (stress)hormonen in je lijf. Bewegen is een van de beste manieren om daar mee om te gaan. Wandelen, sporten, krachttraining helpen je lichaam om de hormonen te ‘verwerken’ en zo je lichaam te kalmeren. Even flink springen, met je armen zwaaien etc. net voordat je een lastig gesprek of presentatie in gaat, helpt dus.
  • Een ander onderzoek liet zien dat anders denken ook enorm helpt. Zeker bij sociale angst (angst in verband met andere mensen) helpt dat. Vaak vergroten we met onze gedachten een situatie en mogelijke gevolgen enorm uit. We denken dat er rampen gebeuren als we ons verspreken in een presentatie, als we kritiek krijgen, als de ander het niet met ons eens is enzovoorts. Door de situatie minder belangrijk te maken ga je er als vanzelf anders over denken. Een presentatie wordt dat een praatje en een sollicitatiegesprek een mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe mensen. Het is belangrijk om je gevoel van angst niet weg te drukken. Je zet de nieuwe relativerende gedachten er gewoon naast. Een praatje voor de groep is spannend en ook uitdagend en leerzaam. Door meer te focussen op het uitdagende en leerzame verandert je manier van denken (langzaamaan).
  • Onderzoeken (o.a. van de Radboud Universiteit) laten zien dat meditatie en mindfulness helpen om meer invloed op je denken en je gevoel te krijgen. Door meditatie en mindfulness krijg je beter zicht op je eigen gedachten- en gevoelspatronen. Waardoor je jezelf eerder kunt ‘betrappen’ op waarnemingen, gedachten en gevoelens die de angst aanjagen. En ze ook eerder kunt bijsturen. Zo leer je stapje voor stapje om meer rust in je hoofd te krijgen.
  • Goed weten wat je eigen waarden en doelen zijn, helpen om je leven meer vorm te geven. Door daar op te focussen verschuift de angst meer naar de achtergrond zonder dat je bezig bent met de angst weg te drukken (want dat helpt dus niet). Wat vindt jij belangrijk in je leven? Deze oefening helpt je om daar over na te denken. 

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd en zou je graag meer willen weten wat wij voor je kunnen doen? Neem voor een gratis oriënterend gesprek, contact op met Wilga Janssen via het contactformulier hiernaast of via 06 55 79 78 32

 

 

Laat wat van je horen

*