Dromen, durven, doen

ACT – gedachtesturing – negatieve gedachten – RET – assertiviteit – belemmerende gedachten

Dromen, durven, doen

zinvol werk - waarden

dromen, durven doen – belemmerende gedachten

Is de titel van een boek van Ben Tiggelaar.

En het is ook de vraag waarmee veel van mijn coachees stoeien:

  • Ik weet eigenlijk wel wat ik wil, maar durf ik het ook te doen?
  • Ik word door negatieve gedachten belemmerd om te doen wat ik wil.
  • Ik weet niet (meer) wat ik nou zelf wil. Hoe kom ik daar achter?
  • Hoe maak ik mijn dromen concreet zodat ik er actie op kan ondernemen?
  • Ik weet wel wat ik belangrijk vind maar ik vind het moeilijk om voor mijn mening en belangen op te komen.

Het zijn zinvolle en ook logische vragen als je je realiseert dat ons gedrag ontstaat uit de interactie van

  • Wat wil ik (drijfveren, dromen, verlangens, behoeften)
  • Wie ben ik (talenten, persoonlijke kwaliteiten, schaduwkanten)
  • Hoe denk ik over mezelf, over andere mensen, over de wereld (overtuigingen, zelfbeeld, wereldbeeld).
  • Met de omgeving.

Want het maakt enorm veel uit in welke omgeving(en) je opgroeit en in welke omgeving(en) je nu leeft en werkt. Wij coaches zeggen niet voor niets dat het je enorm helpt om je te verbinden aan positieve, ondersteunende, actieve mensen in je omgeving. Mensen die hun vertrouwen uitspreken in je talenten (dat kun je!) Mensen die je uitdagen je grenzen te verleggen (als je iets wil maar niet zo goed durft). Mensen die je steunen in lastige tijden. Want we durven te groeien als we ons gesteund voelen. En trekken ons op aan mensen die hun comfortzone durven te verlaten om nieuwe dingen te leren en nieuwe dingen te ondernemen.

Samen met mijn coachee bekijk ik welke invalshoek als eerste aandacht verdient.

En vaak komen we dan als eerste uit bij de gedachten en overtuigingen die mensen hebben over zichzelf en/of hun omgeving.
Want met hoe je denkt (en vervolgens voelt) kun je jezelf enorm stimuleren en helpen maar ook enorm de put in duwen.

Veel van deze overtuigingen zijn in de kinderjaren ontstaan. Ze zijn verankerd in je lijf, in je denken en doen. Ze zijn niet zomaar weg te poetsen met wat positiever denken.
Anders leren denken vraagt meer dan dat. Het vraagt een aanpak met aandacht voor je waarden, dromen en doelen. Met aandacht voor je belemmerende gedachten. En met aandacht voor ontspanning van je lichaam en geest. GGZ nieuws schreef bijvoorbeeld in dit blog dat dansen een positief effect heeft op hoe je je voelt. En in dit blog dat Yoga en ademhalingsoefeningen helpen om je minder angstig of somber te voelen.

Samen met mijn coachee bekijk ik wat hem of haar kan helpen om anders te leren denken:

  • Inzicht in je eigen denkpatronen krijgen waardoor het gemakkelijker wordt om gedachtentreintjes te onderbreken en je aandacht te verleggen.
  • Stap(je) voor stap(je) anders doen en vanuit die nieuwe ervaringen nieuwe gedachten en overtuigingen ontwikkelen.
  • Met een andere blik op de werkelijkheid, nieuw gedrag uitproberen.
  • Fysieke activiteiten en oefeningen die je helpen om opgebouwde spanning in je lijf los te laten. Hier vind je een mooi overzicht van mogelijkheden.
  • Leren van denken en doen van andere mensen uit je omgeving.
  • Inzicht krijgen in je eigen waarden: wat vind ik belangrijk voor mijn (dagelijks) leven en kan ik daar vorm aan geven.
ACT - acceptance and commitment training & coaching

ACT – acceptance and commitment training & coaching

Ik maak daarbij onder andere gebruik van Acceptance and commitment training (ACT), aandachtsmeditatie, gedachtesturing (RET) en ook van assertiviteitstechnieken. Ze bieden effectieve handvatten die je helpen om stapje voor stapje je doen & laten in en buiten je werk in lijn te brengen met jouw waarden, dromen, doelen en jouw talenten. En dat is wat we allemaal willen. Toch?

Ben je op zoek naar een ervaren coach?

Wil je weten hoe ik jou met mijn coaching precies kan helpen? Neem dan contact op via het contactvenster rechts voor een kennismakingsgesprek. Dit gesprek duurt ongeveer een uur en is kosteloos.

 

Laat wat van je horen

*