GGGGG: ik kan denken, voelen wat ik wil

gedachtesturing, denken voelen doen

Ik kan denken/voelen wat ik wil…

Dat is de titel van een van de boeken van René Diekstra. Van dit boek verschijnt deze week de 30e druk!

Ja. En? Denk ik je nu te horen denken.
Lekker belangrijk zeg.

Dat klopt.
Het is belangrijk, vind ik.

Waarom is ‘ik kan denken, voelen wat ik wil’ belangrijk?

Omdat Diekstra in zijn boek inzichten en handvatten geeft over een van de meest belangrijke manieren die wij mensen tot onze beschikking hebben om ons te ontwikkelen, om te veranderen, om te groeien en te kunnen bloeien.

Dat zit (ongeveer) zo.
Wij mensen komen ter wereld met een pakketje genen. Dat pakketje gaat globaal over onze behoeften, drijfveren, ambities, potentie (talenten, intelligentie) en persoonlijkheid. In het ene lijk je wat meer op (de familie van) je vader. In het andere wat meer op (de familie van) je moeder. Soms mixt het.

Je komt ter wereld in een omgeving. Die omgeving geeft je wel/niet de ruimte om je behoeften en drijfveren te uiten. Die omgeving nodigt je wel/niet uit je potentie en je persoonlijkheid te ontwikkelen. Omdat je als kind weinig andere keuze hebt, voeg je je (grotendeels) naar je omgeving.

Maar die omgeving doet meer. Als baby wordt je zonder woorden en gedachten geboren. Je uit je in de beginfase non-verbaal en leert ook non-verbaal (gevoel) van je ervaring.

Taal, denken en voelen

Ook de taal leer je al snel. En nadenken leer je als je eenmaal wat taal tot je beschikking hebt. Met die taal en dat nadenken ontwikkel je aan de hand van je ervaringen oordelen en overtuigingen over jezelf en de wereld om je heen. Dat een beker ‘beker’ heet en dat je er iets uit kunt drinken. Dat als je vader zo ‘ :-) ‘ kijkt, dat ‘blij’ heet en dat hij dan meestal wel een leuk spelletje met je wil doen.

Ons hoofd staat nooit stil; we denken altijd

Als je eenmaal kunt nadenken, staat je hoofd nooit meer stil. Het denken gaat altijd door. Door het denken en onze ervaringenkunnen we steeds opnieuw de wereld kennen, ordenen en beoordelen.

En over dit belangrijke aspect – hoe je over jezelf, je omgeving en het samenspel daartussen – denkt en oordeelt, daar gaat dit boek van Diekstra over.

Het meest belangrijke element is dat hoe je ergens over denkt, ook kan veranderen. Alles wat je vindt en oordeelt over jezelf (aardig, slim, creatief, ongeduldig, onbelangrijk enzovoorts) of over anderen (knap, arrogant, behulpzaam, slim, grappig enzovoorts) kun je veranderen. Voor elke niet behulpzame gedachte, kun je jezelf een behulpzame gedachte leren. En nee, dat gaat niet altijd heel gemakkelijk. Maar het kan wel.

Waarom is dat de moeite waard?

Onze oordelen – stammend uit onze kindertijd – zijn vaak nogal zwart wit. De werkelijkheid is vaak anders en meestal veel genuanceerder. Als ik moe ben, ben ik ongeduldiger. Als K. zich aangevallen voelt, gaat ze arrogant doen. Genuanceerd denken biedt je vaak meer mogelijkheden tot handelen. Als je jezelf dom vindt, ga je niet zo snel vragen stellen. Als je over jezelf denkt ‘ik weet hier nog niet zoveel van maar ik vind het wel interessant’,  ga je veel eerder vragen stellen. Door gedachtesturing, door anders over jezelf en de situatie te denken, verandert je gevoel en je gedrag.

Niet juiste, niet helpende negatieve oordelen over jezelf of anderen

Als je zwart wit en negatief over jezelf denkt: ik ben dom, ik ben lelijk, niemand vind mij aardig; wordt je daar (steeds) somberder van. Je durft minder, je doet minder. Waardoor je talenten, je persoonlijkheid, je ambitie en drijfveren geen kans krijgen om zich te ontwikkelen. En je dat pakketje aan mooie genen dus voor niets hebt meegekregen. Jammer, toch…

Hoe kun je leren om anders te denken en voelen?

In de loop der tijd zijn er allerlei methoden en middelen bedacht om je te leren anders over jezelf, over de situatie, over anderen, over je eigen denken te denken (gedachtesturing):

  • Het GGGGG schema
  • RET (Rationele Emotieve Therapie)
  • Omdenken
  • Provocatief coachen
  • Reframen
  • De vier vragen van Byron Katie
  • Cognitieve Gedragstherapie
  • Placebo – effecten gebruiken
  • En ook mindfulness en mediteren gaan over hoe je omgaat met je gedachten.

Dus, als je merkt dat jouw manier van denken best een schoonmaakbeurt of update kan gebruiken, lees dan het boek dan Diekstra. Of kies een van de andere aanpakken uit het lijstje hierboven. Ze helpen allemaal op hun eigen manier bij gedachte ‘controle’ en gedachtesturing.

Wil je wat hulp?

gedachtesturing - GGGGG - RET

gedachtesturing – GGGGG – RET

Zoek dan een ervaren coach. Je kunt mij via het contactvenster rechts mailen of bellen op 06 55 79 78 32.

PS
Als je dit een interessant onderwerp vindt, kijk dan ook nog even naar deze aflevering
https://www.npostart.nl/de-kennis-van-nu/23-10-2019/VPWON_1297956

 

Laat wat van je horen

*