Hoe maak je een goede indruk?

55 plus loopbaancoaching – solliciteren – netwerkgesprekken

Hoe maak je een goede indruk in sollicitatiegesprekken en netwerkgesprekken

In de sollicitatiegesprekken en netwerkgesprekken die je voert zijn twee aspecten belangrijk: 1. de relationele kant, ‘hoe aardig vind je de ander?. En 2. de inhoudelijke kant, ‘hoe bekwaam vind je de ander?’. In dit artikel gaan we met name in op hoe je bekwaam en collegiaal overkomt.

Bekwaam, competent en aardig, collegiaal!

Zo willen we allemaal graag overkomen. We willen meestal dat de ander in alle opzichten een positieve indruk van ons heeft. En dat willen we zeker in gesprekken die er toe doen zoals sollicitatiegesprekken en netwerkgesprekken.

Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Al is het maar omdat deze twee aspecten van een relatie, een gesprek, een samenwerking ook met elkaar kunnen conflicteren.

In een netwerkgesprek of sollicitatiegesprek maken we vaak gebruik van zelfpromotie door onze kwaliteiten, ervaring en successen te pitchen. De Elevator Pitch is daar een variant van.

Interessant is de vraag hoe je jouw successen en deskundigheid benadrukt. Leg je de nadruk op je talenten of leg je de nadruk op alle tijd en energie die je in het werk gestopt hebt waardoor het een succes werd? En wat zijn de effecten van deze keuzes in je verhaal op het beeld dat de ander van jou heeft?

Tsay en Steinmetz onderzochten het in verschillende onderzoeken.

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat we mensen die echt talentvol zijn, eerder bewonderen. Maar als ze er teveel mee pronken, vinden we ze ook al snel arrogant. Talent presenteren als oorzaak voor je succes creëert afstand tussen mensen. Bovendien: als succes alleen door talent te realiseren is, wat moet er dan van ons ‘gewone’ mensen worden…

Mensen die door hard werken successen hebben gerealiseerd en openlijk vertellen over hun aanpak, de missers die ze maakten, hoe ze toch weer doorzetten, wie hen er bij hielp enzovoorts, vinden we eerder sympathiek. Misschien omdat de ander wat meer op ons ‘gewone mensen’ lijkt… Misschien omdat we in ons achterhoofd denken: ‘als hij/zij dat kan bereiken met hard werken dan lukt het mij misschien ook wel…’

Hoe gebruik je deze informatie voor sollicitatiegesprekken?

Een werkgever zoekt iemand die zowel zeer geknipt is voor de functie als goed past in het team. Maar hij zoekt ook iemand die graag de schouders er onder zet. De selecteur (HR, de leidinggevende) kijkt dus naar deze drie zaken.

Voor jou als sollicitant is het dus belangrijk om aan al deze aspecten aandacht te besteden. Vertel dus wat je kwaliteiten en talenten zijn en laat zien hoe je die door hard werken, door ervaring, door studie ook tot ontwikkeling gebracht hebt. En wie je daarbij geholpen hebben.

Hoe gebruik je deze informatie als 55+ sollicitant?

Zeker als 55+ sollicitant moet je laten zien hoe je met je talenten, je persoonlijke kwaliteiten maar ook met je minder positieve eigenschappen om gaat en om bent gegaan. Hoe wie je bent, wat je kunt en wie je kent, bijdragen aan je resultaten. Een junior is nog een belofte. Die moet het hebben van de aanwezigheid van talent en enthousiasme. Alhoewel dat voor hen ook steeds lastiger wordt, als je kijkt naar alle ‘extra’s’ dat studenten tegenwoordig moeten doen om maar op te vallen op de arbeidsmarkt.

Als senior moet je het juist hebben van je ervaringen. Van het feit dat jij al geleerd hebt hoe je omgaat met tegenslagen, hoe je kunt woekeren met je talenten, hoe je zo samen werkt dat een resultaat ondanks alle tegenslagen toch gehaald wordt.

Maak aan de hand van twee of drie van je werksuccessen eens een lijst van je werkstijl: welke persoonlijke kwaliteiten zet je in, hoe benut je jouw ervaring, waarover en wanneer vraag je feedback of hulp, hoe ga je om met de tegenslagen, wat laat je graag aan anderen over omdat die er beter in zijn… Juist die geleerde vaardigheden, die ontwikkelde competenties maken jou tot de senior in je vak.

Hoe gebruik je deze informatie voor netwerkgesprekken?

Netwerkgesprekken hebben een ander doel. Je wilt elkaar leren kennen en onderzoeken hoe je elkaar zou kunnen helpen of wat je eventueel samen zou kunnen doen. De relationele kant is dus belangrijk. Vaak net wat belangrijker dan de talentenkant. Jezelf laten kennen als een harde werker, met zelfrelativering (je kunt ook smakelijk vertellen over je mislukkingen) en een open mind is dus belangrijk voor het opbouwen en uitbouwen van je netwerkrelaties.

Natuurlijk is het belangrijk om in een netwerkgesprek ook veel aandacht te geven aan de ander en diens verhalen. Vragen stellen en LSD toepassen zijn je belangrijke basis gesprekstechnieken. Open, onderzoekend, betrokken, geïnteresseerd zijn, is je basishouding. Maar dat wist je natuurlijk al. Toch?

PS

Zelf vermoed ik dat een tijdsgeest ook een belangrijke rol speelt. Zo zijn er de laatste jaren ook onderzoeken die laten zien dat het toeval ook een grote rol speelt in successen die mensen realiseren. Als steeds meer mensen ervan overtuigd zijn dat het toeval ook een grote rol speelt, zullen ze de effecten van talent en/of hard werken misschien als geringer inschatten. En dus ook weer anders naar jouw verhaal luisteren.

Blijf dus luisteren en kijken naar de verhalen van anderen. Wat spreekt je aan? Wat is jouw beeld en gevoel van die ander? Welke veranderen | ontwikkelingen zitten er in jouw manier van kijken en luisteren? Gebruik die inzichten om ook je eigen verhalen steeds wat anders vorm te geven.

Wil je hulp? Zoek je een ervaren loopbaancoach?

Neem dan contact op met mij via de contactformulier rechts.

Wil je graag onze nieuwe artikelen lezen?

Stuur dan een link verzoek via LinkedIn. We posten onze nieuwe artikelen op dit platform.

 

Laat wat van je horen

*