Hoe versterk je het contact met je klanten en collega’s? Met de klik!

Hoe versterk je het contact met je klanten en collega’s? Met de klik!
(wetenschappelijk bewezen 😊)

samenwerken - de klik - teambuilding

samenwerken – de klik

Je werkt samen met klanten en collega’s aan projecten. Natuurlijk wil je dat die samenwerking soepel loopt, dat het een beetje gezellig is. Dat er een klik is. Want dat maakt je werk niet alleen leuker, ook het resultaat is beter. Omdat de communicatie soepel loopt zoek je elkaar sneller op, vraagt meer door, helpt elkaar meer. En je doet net even meer je best bij het uitvoeren van je eigen taken. Je wilt je klant en collega’s niet telleurstellen. Een goede klik is dus belangrijk.

Sociaal psychologen doen veel onderzoek naar die klik. En natuurlijk ook naar alle andere onderwerpen die met samenwerken en teambuilding te maken hebben. Uit deze onderzoeken komen de onderstaande handvatten.

Tips om de klik met je klanten en collega’s te versterken.

  1. Onderzoeken laten zien dat het contact verbetert als je mensen vaker ziet. Bekend maakt meer bemind. Het loont dus om elkaar regelmatig te zien en spreken. De ander goed te leren kennen. En jezelf te laten kennen. Hoe meer je samenwerkt, hoe meer details je van de ander kent. Leuke dingen en minder leuke dingen natuurlijk. Maar dat is dan wederzijds. En juist dat versterkt de klik.
  2. Laat ook merken dat je graag met de ander samenwerkt. Dat je die waardeert, respecteert en mag. Vanwege het wederkerigheidsprincipe (Cialdini) loont je vriendelijkheid en betrokkenheid. Je krijgt het terug en dat versterkt de klik.
  3. Geef de ander de ruimte om te zijn wie hij in het werk graag wil zijn. We hebben allemaal een beeld van wie we in het werk willen zijn. Hoe we willen dat onze kennis, onze rol, onze ervaring gewaardeerd wordt. Als je daar bij aansluit, wordt de verbinding tussen jullie sterker. Waardeer je klant, je collega dus voor de rol die ze vervullen. Voor de kennis en kunde die ze inzetten om van het project een succes te maken.

Ben je projectleider?

Investeer persoonlijk, niet alleen in het contact met je klant maar ook in het contact met je teamleden. Vindt je dat vanzelfsprekend? Mooi zo. Doe dan zelf aan teambuilding. Investeer dan ook in het onderlinge contact tussen de teamleden en tussen de teamleden en de klant. Zodat er een klik kan ontstaan. Zodat ze elkaar gemakkelijker opzoeken, elkaar helpen en ruimte maken voor de belangen, de ervaring, de deskundigheid van de ander. Waardoor jij als projectleider een goede basis hebt voor een succesvol project.

De klik en gedoe (conflicten) in het team

Als je de moeite hebt gedaan om een sterke samenwerking op te bouwen, wordt het gemakkelijker om met elkaar in gesprek te gaan als er gedoe is. Als je elkaar goed kent en waardeert, dan weet je dat de ander er niet zo maar met de pet naar gooit. Als er iets mis gaat – en er gaat in elk project wel iets mis – dan kun je daar soepeler mee omgaan. Het vertrouwen in elkaar is niet meteen weg. En dat is de basis van een goede samenwerking: wederzijds vertrouwen.

Teambuilding of teamcoaching?

Werk jij in een (project)team? En wil je elkaar beter leren kennen? Elkaar meer versterken in de rol die je in het team vervult? Zoek je een teamcoach die je daarbij kan helpen? Neem dan contact op met mij via het contactvenster rechts.

Op deze pagina vind je een overzicht van alle artikelen. Ook die over teambuilding. 

teambuilding

teambuilding

Laat wat van je horen

*