Slechte gewoontes?: doe een stoptober

Slechte gewoontes?: stoptober

discipline – gewoonte

Misschien heb je het al ergens gehoord of gelezen: oktober is de maand van het stoppen met oude, slechte gewoontes. Vandaar de naam ‘stoptober‘. Stoptober is ontstaan om mensen te helpen met het stoppen met roken. Maar je kunt oktober (of welke andere maand dan ook) natuurlijk ook gebruiken om te stoppen met elke andere onhandige gewoonte.

Slechte gewoontes? Heel gewoon

Wij mensen zijn erg van de routines. Ons brein houdt van gewoontes en routines. Dat kost het brein het minste energie. Sommige gewoontes leveren bovendien een instant goed gevoel; denk aan suiker, aan chocolade. Sommige mensen zijn verslavingsgevoelig; 1 sigaret en het is mis. Af en toe sporten groeit naar elke dag meer, vaker, intensiever. Ook dat is voor je lichaam niet gezond.

Gewoonte-werk

Ook werk en loopbaan zijn voor veel mensen ‘gewoon’ en ‘gewoontes’. Hoe is dat voor jou? Hoe vaak denk jij over vragen als:

  • wat kan ik doen om het werk voor mezelf interessanter en leerzamer maken?
  • wat is de toekomst van het werk dat ik nu doe?
  • hoe | waarin moet ik mezelf ontwikkelen om dit werk in de toekomst ook te kunnen doen?
  • wat zou een leuke, interessante volgende stap in mijn loopbaan kunnen zijn?

Uit je gewoontes?

Natuurlijk kun je best een aantal tips en handvatten van stoptober gebruiken. Mensen doen mee met de activiteiten van stoptober vanwege de (onderlinge) steun en samen stoppen dus veranderen. En de app met praktische tips en handvatten, helpt en stimuleert deelnemers om door te zetten en vol te houden.

Bij ieder mens zit een gewoonte net weer anders in elkaar. Veranderen van gewoonte begint bij het onderzoeken van je gewoonte: wat doe je, wanneer, met welke aanleiding, wie is er bij betrokken, welke gedachten en gevoelens heb je.

Vervolgens moet je voor die momenten ander gedrag bedenken. Wat doe je vanaf NU in die situaties? Op de app van stoptober staan spelletjes, afleidende video’s maar ook praktische tips. Bijvoorbeeld: als je trek in een sigaret voelt, zoek dan iets om je af te leiden zoals schoonmaken, een vriend sms ‘en of gewoon een klus van je klussenlijst met volle aandacht doen. Een gewoonte is namelijk een stuwende energie in je lijf die ook weer weg ebt….

Uit je werk en loopbaan gewoontes

hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie André Aleman geeft nog wat aanvullende tips

  1. veranderen lukt alleen als je het doel ook echt heel belangrijk vindt. In het magazine van stoptober 2018 geven mensen o.a. als reden aan: hun eigen gezondheid leed waarneembaar onder het roken; ze willen niet dat hun kinderen gaan roken; zwangerschap; rook-zieken/doden in de eigen omgeving. Tja, vaak speelt een dreiging een grote rol bij gedragsverandering.
  2. veranderen lukt veel beter als je er van overtuigd bent, dat je jouw doelen kunt bereiken en dat je kunt veranderen. Gedachtes als ‘het wordt toch niks’ zorgen ervoor dat je er 1. niet aan gaat beginnen; 2. als je er wel aan begint doe je dat maar zo half en half; en 3. je laat je bij de eerste de beste tegenslag ook overhalen om terug te vallen in je oude gewoonte. Jammer dus.
  3. maak een concreet plan waarin je ook opneemt wat je doet als je een moeilijk moment hebt. Hoe concreter, hoe beter. Niet: ik ga eens kijken op internet wat voor banen er zijn. Wel: ik maak een profiel aan op een vacaturesite en kijk elke zaterdagochtend naar de alerts die daarop zijn binnengekomen.
  4. zoek bondgenoten. Wordt bijvoorbeeld lid van de broekriem. Het is veel leuker en leerzamer om samen met anderen op zoek te gaan naar banen. Zoek in je vriendenkring een maatje. Iemand die net als jij zijn werk en loopbaan regelmatig kritisch onder de loep wil nemen. Zo hou je elkaar scherp en help je elkaar.

Wil je graag je werk-gewoontes of je loopbaan onder de loep nemen? Of misschien zelfs wel veranderen? Neem dan contact op met Wilga via het contactvenster rechts.

Laat wat van je horen

*