Minder uitgeput en eenzaam. Meer samen vitaal.

Werkfit – werkplezier – burn-out – Covid – eenzaamheid – vitaliteit 

Werkfit blijven. Wat doen we er aan?!

vitaliteit – samen staan we sterker

Soms komt een onderwerp opvallend veel keren in een paar weken op mijn pad. En heb ik de behoefte er een stukje over te schrijven. En omdat ik veel mensen coach in werkfit trajecten van het UWV valt het me misschien ook extra op.

Werkfit en wat er zoal gebeurde

  1. Ik sprak een coachee over ‘zonder werk zijn’. Daar zijn heel veel dingen lastig aan: de inkomensonzekerheid, de zorg om geen passende baan meer te vinden, je zelfvertrouwen dat onderuit gaat. En ook: de eenzaamheid. Zeker nu in coronatijd. Zelf hele dagen thuis zijn terwijl je partner aan het werk is. Je collega’s en hun soms flauwe grapjes en gewoonten missen.
  2. Ik sprak een re-integratie coachee. Zij heeft een WIA uitkering. Maar wil dolgraag weer aan de slag met wat ze wel nog kan. Haar gevoel van eenzaamheid en er niet meer bij horen. Niet meer mee kunnen praten. Lang niet altijd mee kunnen doen, omdat bijna alles te veel geld kost.
  3. Een interview in de Volkskrant van zaterdag 10 oktober met econoom Noreena Hertz. Zij zegt: ‘dit is de eenzaamste eeuw ooit’. En legt in het artikel uit waar dat aan ligt. Dat deed me denken aan een ander artikel uit de Harvard Business Review van enkele jaren geleden (2017).
  4. In dat artikel vertellen twee onderzoekers dat steeds meer mensen zich moe en opgebrand voelen. En dat er een significant verband is tussen je eenzaam voelen en uitputting op het werk: hoe meer mensen uitgeput zijn, hoe eenzamer ze zich voelen.
  5. Berichten in allerlei media waarin gezondheidsdeskundigen zich grote zorgen maken over de psychische druk die de Covid pandemie op ons heeft. Bovenop het uitgeputte gevoel dat in 2017 al zorgwekkend was.

Uitgeput, moe, belemmerd in hun dagelijks leven en eenzaam… helemaal niet werkfit dus!

Dat is zoals veel mensen zich te vaak voelen.
En dat baart mij en waarschijnlijk jou ook, zorgen.
Het roept bij mij ook onmiddellijk de vraag op: ‘wat kunnen we doen en wat kan ik doen?’
Want ja, misschien kunnen we niet direct de vloed van moeilijke zaken die over ons heen komen stoppen, vele kleine beetjes helpen ook.

Mijn voornemens om bij te dragen: 

Het is wat het is

Net zoals iedereen moet ik mijn doelen en plannen bijstellen en mijn leven van voor de zomer weer oppakken. Met pijn in het hart geen live groepstrainingen, geen toneelrepetitie, geen debatgroep, geen etentjes met vrienden. ‘Stel je verwachtingen bij’, zegt Pontus Leander, universitair hoofddocent psychologie aan de RUG, vandaag in de Volkskrant. ‘En dat is lastig in een prestatiecultuur. De mensen die het best met de onvrede kunnen omgaan, zijn waarschijnlijk degenen die hun verwachtingen kunnen aanpassen aan de huidige mogelijkheden. Tegen een vriend zou ik zeggen: ga er niet van uit dat alles snel weer normaal is.’

Stoppen

met klagen over de wereld en over anderen. Draag bij aan een samenleving waarin we wel voor elkaar zorgen i.p.v. alleen te zorgen voor jezelf. En dat kan in het groot en in het klein. Elke kleine daad draagt ook bij.

Anderen helpen

waar ik dat kan. Er is zo ontzettend wat je kunt doen om een ander te helpen. Doe het.

Dankbaar

In de positieve psychologie kennen we een heel effectieve oefening: de dankbaarheidsoefening. Een superoefening omdat die je focust op wat er wel is, op de grote en kleine positieve dingen in je eigen leven. Maar laten we ook eens wat vaker dankbaar zijn voor de ander. Voor wat die doet en bijdraagt aan jouw werk en jouw leven. I.p.v. kritiek te hebben of te klagen kunnen we de ander beter bedanken voor zijn of haar inzet. Oprechte dankbaarheid maakt dat je voelt dat je inspanningen er toe doen. En maken dat je je verbonden en wat minder ‘alleen’ voelt. En misschien ook wat minder uitgeput.

Wat zijn jouw voornemens? Hoe kun jij bijdrage aan meer vitaliteit?

PS Persoonlijke vitaliteit

Persoonlijke vitaliteit is een goede basis om ook energie en aandacht te hebben voor je bijdrage aan de vitaliteit van mensen in je omgeving. Op deze pagina lees je meer over de verschillende kanten van persoonlijke vitaliteit. 

Laat wat van je horen

*