Overtuigingen van een trainer

Welke overtuigingen heb je als trainer van mensen nodig? Welke uitgangspunten moet je omarmen om goed training te kunnen geven? In dit artikel geef ik antwoord. Ik begin met mijn hoofd in de wolken maar op het eind maak ik het heel concreet.

Zoals je weet heeft elke beroep zijn eigen overtuigingen. Van beurshandelaar tot thuiszorgmedewerker, bij al die beroepen kun je overtuigingen vinden, die nodig zijn voor het uitoefenen van dat beroep. Trainers hebben ook bepaalde overtuigingen.

De vraag is natuurlijk, moet je je overtuigingen veranderen? Moet je heel anders worden, om trainer te kunnen zijn? Gelukkig niet, waarschijnlijk passen deze overtuigingen wel bij je. Anders had je nooit voor het trainen van mensen als activiteit gekozen. De bron van de overtuigingen hieronder, vind je vooral in NLP. Bekijk de overtuigingen goed, die hieronder staan en bedenk of je achter deze overtuigingen kunt staan:

  • Ik ben oké en jij bent oké (mensen zijn gelijkwaardig en verdienen respect)
    Als je trainer bent van een groep mensen, helpt deze overtuiging bij het gelijkwaardig behandelen van mensen. Elke deelnemer heeft recht op jouw respect.
  • De kaart is niet het gebied. De woorden die wij gebruiken zijn NIET de gebeurtenis die zij weergeven.
    Mensen kunnen soms heilig overtuigd zijn van hun gelijk. Ze gaan er van uit dat zoals zij het zien, dat dat de waarheid is. Met taal kun je de werkelijkheid beschrijven maar er zijn altijd nog meer invalshoeken en waarheden.
  • Mensen kunnen iets leren en zichzelf veranderen.
    Open deur voor trainers. Anders kan je wel ophouden. Voor deelnemers is dit nog niet altijd duidelijk. Ze kunnen makkelijk zeggen: Ik ben gewoon zo, dat verander je niet meer.
  • Ieder gedrag beoogt iets positiefs te bereiken voor degene die het gedrag vertoont.
    Een lastige overtuiging hoor, ieder gedrag heeft als oorsprong dat de deelnemer iets wilde bereiken in die situatie en dit was toen de beste optie. Zo is het gedrag ontstaan en ingesleten. Als je er achter komt wat dat is dan kan de deelnemer veranderen. Deze overtuiging weerhoud je ook van het snel veroordelen van gedrag van mensen.
  • Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen keuzes.
    De deelnemer is eigenaar van wat hij of zij zelf wil leren. Je kunt als trainer nog zo je best doen, je kunt de ander niet dwingen bepaald gedrag te vertonen of bepaalde kennis te gebruiken.

De kunst van het trainen is je voortdurend realiseren dat dit je overtuigingen moeten zijn.

Wat betekent dit voor de praktijk? Gisteren had ik een training met een groep zeer ervaren medewerkers van een uitvoerende instantie. Deze mensen werkten dagelijks in situaties die wisselen van routineklussen tot situaties met veel stress en hectiek. De opdrachtgever wilde een training basisgespreksvaardigheden voor deze medewerkers en daarvoor was een goed programma gemaakt.

Ik begon de dag als altijd met contact maken en vrolijke noten, maar binnen twee opdrachten trokken de deelnemers de stekker eruit. Ze zeiden letterlijk: “Gaan we nu weer luisteren, samenvatten en doorvragen? Dat doen we voor de zoveelste keer dan. Ik had toen ik me inschreef wel iets heel anders verwacht. Dit is zeker weer door het management bedacht.” Deze uitspraak ging gepaard met duidelijke non-verbale signalen en veel instemming van de anderen. De toon was regelrecht vijandig.

Geloof mij, op zo’n moment heb je alle bovenstaande overtuigingen tegelijk nodig. De deelnemers allemaal met de hakken in het zand en jij als trainer ervoor met een duidelijke opdracht vanuit het management en nog het grootste deel van de dag voor je.

Ik heb ervoor gekozen om rustig in gesprek te gaan met de groep en dieper in te gaan op hun weerstand. Ik heb onderzocht, hoe zij tegen de training en de onderwerpen van de training aankeken. Ik heb ze duidelijk laten merken dat ze recht hadden op hun mening over de training en ik ben vooral niet in de verdediging geschoten. Ik heb het programma aan de kant geschoven en ben met de deelnemers een aantal concrete cases uit hun eigen praktijk gaan bespreken. Dat heb ik vervolgens gekoppeld aan de theorie die bij de oorspronkelijk doelstellingen van de training hoorde. Maar dan wel op een niveau hoger.
Uiteindelijk waren de deelnemers heel blij met deze dag en waren ze dankbaar voor mijn flexibiliteit. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is flexibiliteit het resultaat van mijn overtuigingen.

Spreekt dit artikel je aan? Deel het met je contacten via de social media buttons hiernaast.

Heb je zelf tips?
Deel ze met anderen en schrijf ze hieronder op. We verloten onder de schrijvers elke maand een boek over trainen.

Wil je af en toe een artikel met nieuwe tips over trainen en groepen leiden? Meld je dan aan voor onze nieuwe artikelen.

Reacties

  1. Henriette Penning zegt:

    Ja, herkenbaar. Dat is mij ook een paar keer overkomen. Niet aansluiten bij waar de deelnemers behoefte aan hebben, maar omdat het management het wil….. vreselijk. Je kunt dus een overtuiging toevoegen aan je lijstje: mensen leren pas iets als ze dat ook willen. En dat betekent dat je bij aanvaarding van een opdracht maar beter kunt checken of de deelnemers ook willen leren wat op het programma staat. Niets is zo dodelijk als trainen van mensen die gestuurd worden door het management, maar zelf nut en noodzaak heel anders ervaren. Maak het management mede verantwoordelijk voor het succes van je training door ze de vraag te stellen: hoe gaan wij samen ervoor zorgen dat mensen willen deelnemen aan de training? Het rendement van een training wordt een stuk hoger, als deelnemers serieus gehoord zijn en ook hun behoefte kunnen aangeven.

  2. Wilga Janssen zegt:

    Hallo Henriette, dank voor je toevoeging. Een herkenbare situatie waarin het effect van je goede training, als je geen stop plaats door het putje wegstroomt.

Laat wat van je horen

*