Versterk je vitaliteit, energie en betrokkenheid

Artikel ‘Hoe kun jij je eigen welbevinden vergroten?’

Wij mensen hebben de neiging om te letten op wat er allemaal niet goed is in ons leven: je moet te hard werken, die vervelende baas|klant| collega zit je dwars, je kinderen zeuren, het huis is een zooitje en dan is er ook nog eens niets maar dan ook helemaal niets op tv… ;-). Als je al niet chagrijnig was, zou je het van zo’n leven wel worden. Jammer want de tijd die je aan chagrijnen besteedt, komt niet meer terug en levert je niets op.

In onze ogen kun je je dus beter richten op wat je wel hebt, wat er wel is, wat je wel kunt doen. En dat verder uitbouwen. Daar knapt je humeur zienderogen van op. En als je je met dat humeur richt op wat je wilt leren en verbeteren gaat dat ook meteen een stuk gemakkelijker!

Sonja Lyubomirsky in de VS en Ernst Bohlmeijer in NL onderzoeken al jaren welke invalshoeken en handvatten je daarvoor hebt. Uit hun onderzoeken blijkt dat het cijfer dat je jezelf voor je eigen welbevinden geeft voor 40% te beïnvloeden is met je eigen gedrag. Slechts 10% hangt af van de omstandigheden en 50% hangt af van je aanleg.

40% ruimte om je eigen welbevinden te vergroten. Dat is best veel dus. Met wat voor gedrag kun je die 40% zoal invullen? In dit artikel geven we je vier tips. Neem voor meer tips en persoonlijk advies, contact met ons op.

Tip 1.
Een hele praktische invalshoek is je fysieke gezondheid. Voldoende slaap en bewegen (10.000 stappen per dag, ongeveer 5 km) hebben een enorme invloed op je humeur. Mensen uit hun slaap halen en houden is niet voor niets een martelmethode!!! Dus:

• Loop regelmatig even naar een collega|de koffiemachine| het toilet, ga tussen de middag wandelen met je collega’s, maak een wandelklupje. Of: schaf een hond aan…..
• Slaap zo’n 8 uur per nacht. Als je te weinig slaapt wordt je trager en maak je meer fouten. Slaap ondersteunt het geheugen en leervermogen. Het helpt ook bij het filteren van informatie. Er worden voortdurend verbindingen gemaakt in de hersenen. Maar niet iedere verbinding is belangrijk. “Tijdens het slapen worden onbelangrijke verbindingen ‘weggegooid’ en belangrijke verbindingen versterkt. Beknibbelen op slaap betekent het ontnemen van het brein van de mogelijkheid om intelligenter te worden door het versterken van die belangrijke verbindingen,” aldus een van de slaaponderzoekers, Dr. Emerson Wickwire. Het is ook goed om je te realiseren dat je slaap niet kunt inhalen. Na een week (veel) te weinig slapen duurt het weken voordat je brein herstelt is.

Tip 2
Een opdracht die voor veel mensen goed werkt, is je meer te focussen op waar je blij en dankbaar voor bent. Tel elke avond de zegeningen van die dag. En kleine dingen (zoals: ‘het regent gelukkig zodat ik straks de slaplantjes geen water hoeft te geven’) tellen ook mee.

Tip 3
Een mens een groepswezen. Waardering van en voor anderen, maakt ons gelukkiger. Laat dan ook aan anderen merken dat je hun handelingen waardeert. Bedank de collega die je koffie brengt, even met oogcontact, een glimlach en een bedankje. Groet de mensen die je tegenkomt. En doe een aantal keren per week eens iets extra’s voor een ander.

Tip 4
Ik weet natuurlijk niet hoe het met jou is, maar ik herken me wel in onderzoeksresultaat ‘mensen wennen snel aan iets nieuws’. Onze hersenen denken al snel ‘bekend dus spaarstand’. Terwijl ons welbevinden toeneemt door het doen van nieuwe dingen of ‘oude dingen’ met een nieuwe bril te bekijken. Dan moeten onze hersenen aan het werk, krijgen we nieuwe impulsen en stijgt onze alertheid. Zelf verander ik het wandelrondje met de hond regelmatig. Dan kan ik weer bij andere huizen naar binnen kijken :-) en kom ik andere mensen tegen. Leuk en simpel om te doen. Probeer je routinetaken eens in een nieuw jasje te gieten. Eet eens iets onbekends. Laat je haar eens in een nieuwe coupe knippen. Verzin elke week 1 (klein) nieuwigheidje voor jezelf. En geniet van de verandering.

Persoonlijke coaching

Wil je graag een ‘geluksbevorderaar’ als hulp? Wij coachen je met veel liefde en plezier in het versterken van je persoonlijke welbevinden. Je vergroot je veerkracht, energie en betrokkenheid aan de hand van concrete oefeningen en opdrachten en met behulp van onze persoonlijke begeleiding. We begeleiden je online en met persoonlijke gesprekken.

Met behulp van een scan en het gesprek maken we samen een advies op maat voor je. Met dat advies kun je zelf weer maanden vooruit.

Maak een ander blij!

Vind je dit artikel of deze workshop interessant voor anderen? Stuur deze pagina dan door.

Wij houden ons aan de NOBCO ethische gedragscode Daarin staat onder andere:

  • de coachee uiteindelijk zelf het beste weet wat goed voor hem is en zowel in zijn privé – als in zijn professioneel bestaan zelf, op basis van eigen afwegingen, kan beslissen wat hij wél of niet wil; dientengevolge is de coachee ook zelf verantwoordelijk voor de keuzen die hij maakt, en is hij in persoon aanspreekbaar op zijn gedrag
  • de coachee en de coach volkomen gelijkwaardig zijn, in die zin dat beiden unieke en complete mensen zijn, vol mogelijkheden
  • tijdens coaching de doelen, middelen en keuzen van de coachee prioriteit hebben boven die van de coach
  • dat alle gegevens strikt vertrouwelijk worden behandeld.

Reacties

  1. Kor Letens zegt:

    Wilga en Wil
    Ik lees veel van jullie artikelen en zou deze training ook wel eens willen volgen om ervaringen weer eens te reshuffelen. Lijkt me leuk om jullie na zoveel jaren weer eens te ontmoeten. Op 19 juni ben ik echter verhinderd. Wil je me op de hoogte houden van nieuwe kansen voor deelname?
    Met vriendelijke groet.

    • Wilga Janssen zegt:

      Hallo Kor, Leuk dat deze training je aanspreekt. We houden je via de nieuwsbrief op de hoogte van onze workshops.

Laat wat van je horen

*