Strategisch handelen: je persoonlijke presentatie | pitch

Strategisch handelen

Hier lees je wanneer onze volgende kennismakingsworkshop ‘strategisch denken, tactisch doen’ plaats vindt.

Strategisch handelen is een mooie samenvoeging van strategisch denken & tactisch doen. Namelijk:

  • Weten wat je wilt bereiken.
  • Snappen wat er in jezelf en om je heen gebeurt.
  • Weten wat je wilt doen en hoe je dat aan kunt pakken.

Een van de aspecten van strategisch handelen is je persoonlijke presentatie. Hoe zet je jezelf neer? Hoe zorg je voor een goede, persoonlijk zakelijke uitstraling? In het artikel besteed ik aandacht aan de 1e indruk en aan je persoonlijke pitch.

In deze artikelen besteed ik aandacht aan:

Want strategisch handelen gaat vooral over jouw gedrag, afgestemd op de situatie en wat je daarin wilt bereiken. In dit artikel aandacht voor de 1e indruk en voor je persoonlijke pitch.

De 1e indruk

1e indruk

Je maakt altijd een 1e indruk.

Iedereen kent de uitdrukking ‘je krijgt geen 2e kans om een 1e indruk te maken’. Waarom is die eerste indruk zo belangrijk?

Het belang van de eerste indruk heeft allereerst te maken met onze overlevingsbehoeften. We weten maar al te goed dat je sommige mensen kunt vertrouwen en anderen niet. Recente onderzoeken (bijvoorbeeld van Harvard) bevestigen dat wij mensen nog steeds als eerste letten op ‘Kan ik deze persoon vertrouwen?’. We letten op zaken als: gemeende vriendelijkheid, betrouwbaarheid, oogcontact,oprechte interesse in ander.

We weten allemaal dat mensen best voor korte tijd de schone schijn van vriendelijkheid en betrokkenheid op kunnen houden. Het duurt dus even voordat je echt vertrouwen gewonnen hebt. Meestal moet je je daar eerst een tijdje betrouwbaar voor gedragen en dingen doen als: je gedrag afstemmen op de ander; interesse tonen in de wereld, de belangen en ervaringen van de ander. En je afspraken nakomen. Ook in een zakelijke context (of misschien wel ‘juist’ in een zakelijke context) is betrouwbaarheid dus van groot belang.

Pas als er enige mate van vertrouwen is, wordt het 2e aspect van de 1e indruk belangrijk: ‘Hoe competent ben je?’. Pas dan wordt het interessant om van jou te weten wat je nou precies kunt, welke problemen jij voor de ander kunt oplossen, welke kennis en vaardigheden jij paraat hebt, welke talenten en persoonlijke kwaliteiten je hebt.

En dat terwijl wij mensen graag ‘pronken’ met onze ervaring en deskundigheid :-).

Met je ervaring en je competenties verwerf je pas respect van de ander als die jou vertrouwt en als die interesse heeft in jouw capaciteiten.

De persoonlijke pitch (voor een zakelijk doel)

Je snapt na het bovenstaande al welke aspecten belangrijk zijn bij een persoonlijke pitch: vertrouwen en competentie.

Het is dan ook handig om je persoonlijke pitch op te bouwen uit

  • In contact treden en jezelf als persoon laten kennen: oogcontact, handdruk, kleding, mimiek, stemgebruik en afstemmen van gedrag zijn daarin heel belangrijk. Hier bouw je vertrouwen mee op. Pas daarna komen de volgende stappen.
  • Jezelf en je rol voorstellen
  • Wie help jij
  • Welk probleem los je voor hen op
  • Wat levert hen dat op
  • Met een concreet en recent voorbeeld.

Als de ander interesse heeft in jouw competenties gaat die er vragen over stellen. En raak je met elkaar in gesprek.

Doet de ander dat niet meteen, vraag dan aan de ander ‘En wat doe jij?. Laat de ander vertellen. Stel vragen, toon je oprecht geïnteresseerd. Zo ontstaat er bij de ander vertrouwen in jou. En wie weet komen de vragen over jou en jouw competenties dan alsnog.

Zo niet:

Ik las een tijdje geleden het volgende: met ongeveer 1/3 van de mensen heb je meteen een klik, met ongeveer 1/3 ontstaat er tijdens een gesprek een klik en met ongeveer 1/3 klikt het nooit echt helemaal goed.  Dus, als het niet goed lukt om een klik te krijgen ga dan op zoek naar iemand met wie dat wel lukt. De kans is groot dat je dat meer plezier en meer succesvolle opdrachten oplevert.

Maatwerk

Wij maken altijd programma’s op maat. Dat betekent dat we de ruimte hebben om te werken met groepen vanaf 1 persoon! Trainen en coachen, theorie en praktijk gaan zo hand in hand.

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd en zou je graag meer willen weten wat wij voor je kunnen doen? Neem dan contact op met Wilga Janssen via het contactformulier hiernaast of via 06 55 79 78 32.

Hier lees je wanneer onze volgende kennismakingsworkshop ‘strategisch denken, tactisch doen’ plaats vindt.

In deze workshop besteden we ook aandacht aan je persoonlijke presentatie.

Artikelen over adviseren en beïnvloeden

Klik hier voor een overzicht van de artikelen op onze site

Delen

Als je denkt dat dit artikel ook interessant is voor je netwerk, deel dan deze pagina via de social media buttons links.

Reacties

  1. R. Berg. zegt:

    De onzin van de eerste indruk. Ja, die eerste indruk is één grote onzin. Hoe vaak komt het niet voor dat je een bepaald beeld krijgt van iemand bij die eerste indruk en hoe vaak blijkt die eerste indruk niet of totaal niet te kloppen met de tweede indruk? De waarde die aan die eerste indruk toegeschreven wordt is veel en veel te groot. Je zegt het zelf al in het stukje hierboven. In eerste instantie krijg je van iemand een bepaalde indruk en pas in de tweede indruk bepaal je of iemand wel of niet te vertrouwen is. Dat is dus de onzin ten top. Volgens je eerste indruk komt iemand positief en betrouwbaar over maar in de tweede indruk blijkt daar plotsklaps niet veel van over te blijven. Hup weg positieve indruk. Vandaar dat ik zeg dat die eerste indruk puur flauwekul is en weinig waarde aan toegeschreven dient te worden.

    • Wilga Janssen zegt:

      Wilga Janssen zegt:
      3 maart 2016 op 13:57 (Bewerken)
      Dag Rob, ook al zouden jij en ik graag willen dat wij mensen anders in elkaar zitten dan we zitten…. het blijft zo dat wij mensen vanuit een focus op veiligheid allereerst een eerste scan maken of iemand betrouwbaar is. Pas daarna komt de rest van de persoon aanbod. En of je betrouwbaar bent, blijft in een relatie (zakelijk of privé) altijd een issue. We hebben dat spreekwoord ‘vertrouwen komt te voet en… niet voor niks.

Laat wat van je horen

*