Team|organisatie vitaliteit en RealDrives drijfveren

vitale mensen | vitale teams | vitale organisaties

vitale mensen | vitale teams | vitale organisaties

Hoe maak ik van deze groep mensen een goed lopend team? Waar wordt ons team vitaler van? Hoe komt het dat we als team steeds weer vastlopen? Waarom hebben wij altijd eindeloze discussies over een onderwerp? Hoe sluiten we beter aan op de marktontwikkelingen?

Dit zijn een paar van de vragen over teams die ik de afgelopen maanden voorgelegd kreeg. Elke vraag heeft natuurlijk zijn eigen antwoorden en voor het vergaren van antwoorden en ideeën gebruik ik graag samen met het team, de team|organisatie vitaliteitsaanjager (het model hierboven) en de bijbehorende vragenlijsten.

Wat me in die gesprekken opvalt is dat teamleden graag vanuit hun kracht en hun drijfveren met elkaar willen samenwerken aan doelen en opdrachten. Vanuit de veronderstelling dat het dan soepeler en gemakkelijker gaat. Hun persoonlijke vitaliteit wordt daarmee beter benut.  En de vitaliteit van het team groeit.

Ik denk dat ze daar gelijk in kunnen hebben. Het gaat goed als inzichten in je eigen en andermans drijfveren je als team helpen om elkaar op kracht en voorkeur in te zetten en bij gedoe te begrijpen dat de ander anders in elkaar zit om samen een bewandelbare weg in de samenwerking te vinden.

Het gaat fout als mensen ‘in hun drijfveren gaan hangen’ en dingen zeggen als: ‘ik ben nou eenmaal erg blauw dus dan doe ik …… en moeten jullie ………  Dan zet ook een drijfverenmodel je als persoon en zeker als team muurvast.

Toch werk ik bij de mens-|gedragskant van teamvragen regelmatig met het RealDrives drijfverenmodel. Dat heeft hele duidelijke redenen:

  1. De makers van het model en de test gaan er vanuit dat mensen flexibel zijn in hun gedrag en vast(er) in hun drijfveren. Dus ‘ja, ik ben qua drijfveren oranje maar qua gedrag kan ik ook blauw of groen doen’. Werken met dit model geeft je dus alle ruimte om enerzijds helder te hebben waar jouw en andermans voorkeuren en talenten liggen en anderzijds toch je flexibiliteit in gedrag te behouden. Het goede van beide werelden dus.
  2. De makers, Hans Versnel en Machiel Koppenol zijn de ontwikkelaars van het eerste uur van de drijfverentesten. Managementdrives is een voorloper van het RealDrives model. Ze zijn dus zeer ervaren en super deskundig op dit onderwerp. Dat zorgt ervoor dat het een klip en klaar model is wat goed onderbouwd, begrijpbaar en toepasbaar is.
  3. Deelnemers krijgen bij het maken van de test een goede hand-out waarmee ze in de coaching en daarna prima aan de slag kunnen.

Ondertussen wil je misschien graag weten hoe het RealDrives model eruit ziet, wat een blauwe drijfveer is en hoe groen of oranje gedrag er dan eigenlijk uit ziet. Hieronder een tip van de sluier.

 De zes RealDrives drijfveren

  • Geel: deze drijfveer streeft naar het verwerven van kennis en inzicht. Sleutelwoorden: begrip, consistentie, visie en toekomst.
  • Groen: deze drijfveer streeft de menselijke maat na en stelt de onderlinge harmonie voorop. Sleutelwoorden: gelijkheid, openheid, spontaniteit, delen.
  • Oranje: deze drijfveer streeft naar resultaat en vooruitgang. Sleutelwoorden: ambitie, status, doelgerichtheid en flexibiliteit.
  • Blauw: deze drijfveer streeft naar orde en zekerheid. Sleutelwoorden: duidelijkheid, discipline, betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid.
  • Rood: deze drijfveer streeft naar een eigen domein en geeft snelheid en felheid. Sleutelwoorden zijn snel, alert, confronterend, onverschrokken.
  • Paars: deze drijfveer streeft naar vertrouwdheid, veiligheid, geborgenheid. Sleutelwoorden zijn: beslotenheid, eenheid, stabiliteit, veiligheid.

PS

Mensen hebben altijd een eigen combinatie van drijfveren. Meestal zijn 2 tot 3 drijfveren duidelijk aanwezig en de anderen veel minder of niet.

De zes RealDrives gedragingen

  • Geel: gedraagt zich analyserend, kritisch en toekomstgericht.
  • Groen: gedraagt zich vriendelijk, behulpzaam en open.
  • Oranje: gedraagt zich doelgericht, berekenend en ambitieus.
  • Blauw: gedraagt zich loyaal, gedisciplineerd en ordenend.
  • Rood: gedraagt zich ongeduldig, onverschrokken en confronterend.
  • Paars: gedraagt zich dienstbaar, beschermend en verbindend.

PS

Wat je op een bepaald moment inzet als gedrag ontstaat vanuit je doelen & drijfveren en je eigen blik op de situatie.

Waarvoor kun je de RealDrives test inzetten?

Hier lees je waarvoor ik de RealDrives test inzet

Wil je graag meer lezen over drijfveren?

Op deze pagina staat meer informatie over het model.

Op deze pagina staat meer informatie over drijfveren, taken en doelen

Versnel en Koppenol hebben 2 boeken geschreven over drijfveren en RealDrives:  Drijfveren. Willen = doen;  in 2013. Het grote drijfverenboek; in 2008.

Wil je graag een gratis quick scan doen?

Dat kan op deze pagina.

Ervaringen van klanten

Bij Bieze Food Group leveren we op verschillende vakdisciplines diensten aan onze werkmaatschappijen. Wilga Janssen heeft ons als MT van deze dienstverlener geholpen zicht te krijgen op onze voorkeurstijlen en hoe wij onze omgeving zien. Door middel van kritische interventies tijdens de workshop heeft zij ons inzicht vergroot. Doordat we ons nu meer bewust zijn van ons gedragsrepertoire zijn we beter in staat te schakelen, en ons werk te doen. Ik heb Wilga leren kennen als een professional die aandacht voor het proces en de inhoud moeiteloos samen laat gaan.  Lamko Evers, Bieze Food Group

Wat een inspirerende dag! Met de methode Real Drives hebben we als MT inzicht gekregen in onze persoonlijke en team drijfveren. Leuke methode en heel inzichtelijk. Het heeft ons nieuwe inzichten gebracht op “onze werkelijkheid”. Daarmee gaan we zeker ons voordeel doen!  Dr. Marina A.W. Eckenhausen, directeur Foreest Medical School, Alkmaar

Interesse?

Wilga Janssen is vanaf 2011 gecertificeerd om met de testen en het materiaal van RealDrives te werken. Ze komt graag het model en hoe ze het bij teamvraagstukken inzet, toelichten.  Neem contact op via het formulier rechts of via 06 55 79 78 32.

Spreekt dit artikel je aan, deel het dan via de sociale media met je relaties.

Wil je graag nieuwe artikelen van onze hand in je mailbox? Meld je dan hier aan.

Op deze pagina vind je een overzicht van alle artikelen op deze website.

Laat wat van je horen

*