PPL – professioneel projecten leiden: een traject voor startende projectleiders

Professioneel projecten leiden: een leertraject voor startende projectleiders

Ben je projectleider ‘in wording’? Of ben je op zoek naar een traject voor aankomend projectleiders? Wij maken samen met je organisatie een projectleiderstraject op maat. Onderstaand traject is hiervan een voorbeeld. We voeren het nu (2016) voor de 3e maal uit.

PPL staat voor Professioneel Projecten Leiden. Het is het maatwerktraject dat we samen met Kathelijne Volker-Veger, HRD adviseur bij Sweco (voorheen Grontmij), ontwikkeld hebben. Het traject is een mooie combinatie van de harde en zachte aspecten van projecten leiden, van werkplekopdrachten en workshops, van  begeleiding krijgen en zelfredzaamheid. Aan het eerste traject hebben zo’n 45 Sweco professionals deel genomen. We zijn in mei 2013 met ruim 40 deelnemers gestart met het tweede traject.

We stelden de deelnemers de vraag: ‘Wat is volgens jou het rendement van PPL?’

  • Een beter opgeleide werknemer.
  • Die is groot. Cursus zou verplichte kost moeten zijn voor beginnend projectleiders.
  • Voor mij & Grontmij: meer inzicht in de werkprocessen en niveau van verschillende onderdelen binnen Grontmij.
  • Ik heb verschillende nuttige punten uit het PPL traject gehaald. Dit zal ik in mn werk meenemen en dat zal ook voor Grontmij van pas komen.
  • Ik heb beter inzicht in mijn kracht en verbeterpunten als projectleider, maar ook als projectmedewerker. Ik ben begonnen met het verbeteren van mijn gedrag waar mogelijk. De cursus is dus een belangrijke stap in een doorlopend leertraject. Ik denk dat het rendement voor Grontmij hoog is, omdat de professionaliteit van de deelnemende medewerkers op verschillende vlakken wordt verbeterd. Daarnaast versterkt het interne netwerk.
  • Goed rendement. Betere kennis en inzage in bedrijfs- en projectprocessen. Beter kunnen plaatsen van procedures en interne afspraken. Bewuster bezig met competenties en geleerde aspecten.
  • Veel geleerd en gegroeid als persoon en projectleider en daarmee invulling kunnen geven aan het tekort aan projectleiderschap binnen mijn team.
  • Hoog. Aankomende projectleiders benaderen meer de mensen-kant, dit komt alleen maar ten goede van het ‘boeien en binden’. Daarnaast zijn en meer handvatten voor goed projectmanagement.
  • Door PPL heb ik een duidelijker beeld gekregen wat mijn sterke punten zijn en mijn zwakkere punten. Op basis hiervan heb ik gedurende de opleiding kunnen werken aan mijn zwakke punten. Daarnaast heb ik veel tips en trucs geleerd waardoor ik nu anders sta in projecten. Naast een positieve bijdrage voor mijzelf denk ik dat deze positieve bijdrage ook doorwerkt voor Grontmij, zij hebben iemand in huis die beter om kan gaan met de verschillende aspecten die je als projectleider tegenkomt binnen een project.
Hier vind je een interessant artikel over goed projecten leiden.

Een compilatie van antwoorden over het aandeel van De Kunst van Anders

  • Van de KvA workshops heb ik veel geleerd. Zij houden een hele goede spiegel voor!
  • Kernachtige trainingen, gericht op het onderwerp.
  • Veel mogelijkheid tot praktijk oefening.
  • Bewustwording. Wat gebeurd er, waarom gebeurd het en hoe kan ik desgewenst hierin meegaan of tegengas geven.
  • Veel oefenmogelijkheden met de acteurs.
  • Veel oefenen en handige tips en trucs.
  • Combi oefeningen en uitleg; zeer interactief met leuke discussies.
  • KvA: leuke lui met oog voor details.

Omdat plaatjes soms meer zeggen dan woorden: de resultaten van professioneel projecten leiden, groep 2 (32 deelnemers). Klik op de grafieken voor de vergroting.

 

PPL2 - toepasbaarheid ppl 2 - waardering

Professioneel projecten leiden, leertraject 3

In oktober 2015 starten we met een nieuwe groep van 16 deelnemers aan het volgende Professioneel Projecten Leiden programma. Natuurlijk hebben we weer puntjes op de i van het vorige programma gezet. Wij hebben er zin in.

Professioneel project leiden; leertraject 4

Vrijdag 9 september 2016 starten we met een groep van 18 deelnemers het volgende programma. Ook deze keer hebben we weer nieuwe onderdelen en puntjes op de i van het vorige programma. Deze keer gaan we het programma ‘verlengen’ door tijdens en na het ‘trainingen en cursustraject’ persoonlijke coaching (skype en telefoon) toe te voegen. Wij hebben er weer zin in. Onze opdrachtgever is Isabelle Marcellis van Sweco.

Maatwerk

Wij maken altijd programma’s op maat. Dat betekent dat we de ruimte hebben om te werken met groepen vanaf 1 persoon! Trainen en coachen, theorie en praktijk gaan zo hand in hand.

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd en zou je graag meer willen weten wat wij voor je kunnen doen? Neem dan contact op met Wilga Janssen via het contactformulier hiernaast of via 06 55 79 78 32.

Hoe gaan we aan de slag?

Modellen, handvatten en andere inzichten van deze training worden vooraf, tijdens en na de training aangeboden. We maken gebruik van de ‘De Kunst van Anders webb-app’, mails, Skype en andere digitale middelen (blended training). Zo is er tijdens een trainingsdag meer tijd om in te gaan op jouw vragen en cases. Waardoor je meer rendement haalt uit je trainingen. Daarnaast ga je met de aangereikte handvatten in jouw praktijk aan de slag. Je kunt ons tussendoor mailen of bellen om je praktijkvragen voor te leggen. En in de trainingen komen we weer terug op jouw praktijkervaringen. Ook na de training kun je gebruik maken van onze webb-app!

Tips en handvatten

Klik hier voor een overzicht van de artikelen met tips, inzichten en handvatten op onze site. Ze gaan over communicatie, samenwerken, leidinggeven, persoonlijke ontwikkeling, assertiviteit, vitaliteit etc.

Delen

Als je denkt dat dit programma ook interessant is voor je netwerk, deel dan deze pagina via de social media buttons links.

Laat wat van je horen

*