Onze aanpak van uw trainingsvraag

Er zijn duizenden trainers in ons land. Hoe kun je door dit bos de bomen nog zien? Waar let je eigenlijk op als je een bureau of trainer zoekt? En: waarin onderscheiden jullie dan eigenlijk? Tja…

Misschien onderscheiden we ons wel door niet perse onderscheidend te willen zijn. Wij vinden dat geen doel op zichzelf. Wij willen met onze deelnemers ‘gewoon’ meer dan goed werk leveren. Zorgen dat hun vragen ook echt beantwoord zijn, hun inzichten en kennis vergroot en hun vaardigheid toegenomen. Maar vooral: dat ze in hun dagelijks werk ook echt aan de slag gaan met die extra inzichten en vaardigheden. Daarom is in de loop der jaren onze APK aanpak ontstaan:

Aansluiten. Niet onze kennis en kunde staat centraal maar de vraag, de situatie en de persoon van de deelnemer. Leren begint pas, als je je als mens gezien en gerespecteerd voelt. Wij zorgen allereerst voor een goede sfeer waardoor het leren, experimenteren, fouten maken en over kunnen doen, in de groep als vanzelf plaats vindt. Carol Dweck heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van een ‘groeimindset’. Ze laat zien dat als je de focus legt op leren en ontwikkelen (en fouten maken hoort er dan bij), ook  je prestaties omhoog gaan.
Wij zien dagelijks dat Dweck helemaal gelijk heeft. En volgens ons komt het vooral omdat het lef wat je nodig hebt om te veranderen, ook voortkomt uit het vertrouwen vanuit je omgeving dat je het gaat kunnen. Wij weten dat mensen – soms met wat extra moeite – ongelooflijk veel kunnen leren. Vanuit dat vertrouwen gaan we met de vragen, de dagelijkse praktijk en sprekende oefeningen met onze deelnemers aan het werk. David Peat (Pari Center for New Learning) noemt deze stijl van werken ‘zachtaardige druk’.  Wij hebben in de loop der jaren gezien dat met aanhoudende zachte druk, van deelnemers het vertrouwen krijgen, hen helpen in beweging te komen en die beweging vorm te geven en vol te houden.

Praktijk. Het echte leren vindt in de dagelijkse praktijk plaats. Die staat dus centraal. Voor veel van onze klanten werken we al jaren. Wij kennen hun werk, zorgen dat we bijblijven in wat er in hun markt en organisatie gebeurt, zodat we snappen waar de vraag van de deelnemer over gaat. En hem|haar precies die tools mee kunnen geven die hij|zij nodig heeft. Niet meer en niet minder.

Klevend. Op droge presentaties zit niemand te wachten. Je onthoudt iets veel gemakkelijker als er goede voorbeelden bij gegeven worden, een demonstratie, een leuke anekdote, een filmpje maar vooral als je het zelf kunt oefenen. Wij maken dan ook regelmatig (mini-)games voor onze klanten waardoor deelnemers uitgebreid kunnen oefenen. Onze trainers kunnen in een demonstratie, simulatie en rollenspel het te oefenen gedrag laten zien en als gesprekspartner voor de deelnemer optreden. Trainend acteren noemen wij dat.

APK waar wij in het bos te vinden zijn: een open plek waar veel te leren valt.