Basis communicatietechnieken

Professionals communiceren voortdurend met collega’s, leidinggevenden, opdrachtgevers en leveranciers. Voor alle betrokkenen is het belangrijk dat de communicatie helder, efficiënt en prettig verloopt. Communicatie is een ruim begrip. De professional heeft meerdere en uiteenlopende gespreksvaardigheden nodig.

Het aanbod aan communicatietrainingen van De Kunst van Anders is dan ook uitgebreid en veelzijdig. We gaan er nooit van uit dat dé beste manier van communiceren bestaat of dat wij als trainers de enige goede aanpak kennen. In tegendeel, we vinden het heel belangrijk dat je als professional flexibel en wendbaar bent in je gesprekken. Tijdens onze trainingen gaan we met de deelnemers op zoek naar manieren van communiceren die passen bij de persoon, de gespreksdoelen en de situatie. We bouwen voort op de kennis en vaardigheid die je als deelnemer al in huis hebt zodat je na elke training met de nieuwe handvatten aan de slag kan. Ons doel is steeds je te helpen je vertrouwen in je gespreksvaardigheid te vergroten en je gespreksgereedschapskist aan te vullen. En natuurlijk hanteren we altijd onze APK aanpak.

Na ruim 15 jaar ervaring weten we ondertussen wel welke basisvaardigheden je voor je zakelijke gesprekken in elk geval nodig hebt. We zorgen ervoor in trainingen voor dat die in elk geval aanbod komen. Wij vinden het belangrijk dat professionals:

  • hun communicatiestijl kunnen afstemmen op hun gesprekspartner
  • leiding kunnen nemen en laten in het gesprek
  • nieuwsgierig en onderzoekend zijn
  • kunnen luisteren, ook naar dat wat niet gezegd wordt
  • feedback durven, willen en kunnen vragen
  • om kunnen gaan met slecht nieuws
  • om kunnen gaan met ratio en emotie
  • een voorstel kunnen presenteren.

Wij merken elke keer weer dat professionals als ze deze vaardigheden onder de knie hebben, zich zekerder voelen, beter samen werken met klanten en collega’s en hun vakkennis beter benutten. Plezier in het werk ontstaat ook omdat je je zekerder voelt in de samenwerking met anderen. En wie met plezier werkt, levert betere prestaties.