Vitaliteit, emoties, emotionele balans en emotionele stabiliteit

Wij mensen staan in verbinding met de omgeving. We zijn een mens tussen de mensen en zijn bewust en onbewust alert op signalen die andere mensen afgeven. Dus ook op de emoties die ze uitzenden. Nog sterker: we kunnen gemakkelijk besmet worden door emoties die andere mensen uitzenden.

Waarschijnlijk herken je dat wel:

  • Je zit in de vergadering naast een collega die zit de draaien en wiebelen. Na verloop van de tijd voel je jezelf ook onrustig.
  • Je luistert naar het verhaal van een verdrietige vriend|familielid en je voelt je tranen prikken.
  • De verkoper is zo enthousiast over hoe het kledingstuk je staat, dat je er zelf ook blij van wordt.
  • Je klant vertelt gefrustreerd hoe het project vertraagt en je voelt je eigen irritatie toenemen.
  • Je zit heerlijk op de bank naar een lachfilm te kijken en na afloop is je humeur flink opgekikkerd.

Dankzij onze spiegelneuronen treed emotionele besmetting vaak automatisch en onbewust op.

Wat is het verband tussen emotionele besmetting en emotionele stabiliteit?

Je kunt je voorstellen dat je, als je in een omgeving zit met veel en vaak negatieve emoties (veel boze klanten, veel moeilijke gesprekken), je relatief veel emotionele besmetting oploopt. En met name negatieve emotionele besmetting kost je veel energie. Veel pieken en dalen in je emoties kosten sowieso veel energie omdat het lichaam er allerlei bijbehorende chemische stoffen voor moet maken. Voor de positieve emoties is dat niet zo’n punt omdat die zelf weer flow en energie opleveren. Voor de negatieve emoties dus wel. Je emotionele balans vaart dus wel bij meer emotionele stabiliteit.

Emotionele stabiliteit
Het is dus voor je vitaliteit prettig als je je emotionele huishouding wat stabieler kunt houden en minder besmet wordt, met name door de negatieve emoties.

Hoe krijg je zelf meer controle over hoe je je in een situatie voelt?

Stap 1: je kunt jezelf betrappen op emotieveranderingen. En je kunt natuurlijk alert zijn op de emoties die de ander (non-verbaal) uitzendt.

Stap 2: ho stop…… daarmee bedoel ik dat je je waarneming en denkvermogen even bewust aan zet en dat richt op:

Stap 3: wat gebeurt hier, wat neem ik bij mezelf waar en wat neem ik bij mijn omgeving waar?

Stap 4: haal rustig adem, zet je voeten naast elkaar en ontspan je lichaam. Door stap 2, 3 en 4 zorg je ervoor dat je naar de situatie en je gevoelens kijkt, in plaats dat je gevoelens de regie over nemen. Je plaatst de situatie en je gevoelens als het ware op afstand waardoor ze je minder kunnen raken.

Stap 5: Vraag jezelf af wat je wilt bereiken? Focus vooral op de langere termijn doelen.

Stap 6: Vraag je daarna af wat slim en handig is om te doen. En hoe je dat precies kunt doen. Door deze focus, bewuste aandacht en bewuste sturing van je brein, krijg je de controle over jezelf beter terug. En blijf jezelf emotioneel stabieler.

Stap 7: doe wat je wilt doen.

De kern van dit stappenplan is dus: houd je hoofd erbij en zorg dat je lichaam ontspannen blijft.

Ook hier geldt: oefening baart kunde.

PS

Wil je af en toe een artikel met nieuwe tips over strategisch denken & tactisch doen? Meld je dan hierboven aan voor onze nieuwe artikelen.

Spreken onze tips je aan? Vertel het anderen via de sociale media.

Wil je graag een coaching op dit onderwerp? Stuur mij dan een berichtje via het contactformulier hiernaast of bel me op 06 55 79 78 32. Dan maken we een afspraak voor een kosteloos kennismakingsgesprek. Aan de hand daarvan kun je beslissen hoe je aan de slag wilt gaan.

Laat wat van je horen

*