Vitaliteit, mentale kracht en mindfulness

Je mentale kracht is een van de vijf elementen van onze vitaliteitsaanjager. Je mentale kracht is de manier waarop je denkt en hoe je jouw denken voor je of tegen je laat werken.
Onderzoeken laten zien dat we de neiging hebben om veel op de automatische piloot te doen. Dat is op zich niet zo vreemd als je je realiseert dat je hoofd graag energiezuinig wil werken. Alles wat je vaker doet en alles wat daar een beetje op lijkt, heeft een vaste route in je hoofd. Bij die vaste route horen vaste gedachten, gevoelens en handelingen. Zo kun je zonder al te veel nadenken autorijden, fietsen, een ingestudeerd muziekstuk spelen, eten koken, een gesprek voeren. Prima dus vooral al die situaties die simpel zijn en waar je tevreden bent over je eigen denken en doen.

Maar
• Wat als je niet tevreden bent over die automatische piloot?
• Wat als je in stresssituaties niet handig reageert?
• Wat als het vaak erg druk is in je hoofd, met veel verschillend gebabbel?

Dan wil je graag meer sturing op al die gedachten. Minder snel in de automatische piloot schieten. En ook bij stresssituaties de controle over je innerlijke wereld houden.

Dat kan door je mentale kracht te vergroten. Hoe doe je dat?

de mindful boxMeditatie en mindfulness zijn methoden en technieken die hierbij – wetenschappelijk bewezen – helpen.

Zou je daar zelf wel wat mee willen oefenen en experimenteren, zonder meteen een cursus te doen of lid te worden van een meditatiegroep? Dat kan. Hieronder geef ik de basisoefening uit het boek ‘De mindful box’ van David Dewulf, een Belgische mindfulnesstrainer. Overigens kan ik het je wel aanraden om een cursus te volgen of lid te worden van een meditatiegroep. Zelf ben ik dat al jaren en het helpt me om samen met anderen te oefenen.

De Mindful Box
Dewulf geeft in de boek een tool en een gefaseerde aanpak om tot meer zelfinzicht, mentale kracht en zelfsturing te komen. Ik vind het boek helder opgebouwd. DeWulf ondersteunt zijn aanpak met veel herkenbare voorbeelden en praktische oefeningen.

Wat is ‘de box’?
De box is je waarneming van de situatie (en het probleem) dat zich voordoet. Deze waarneming is altijd gekleurd door je kennis, denkpatronen en historie. Voorbeeld: als je erg allergisch bent voor lelies zie je in elk boeket bloemen een potentieel gevaar. De box is ook je reactie op de waarneming van die situatie. In dit voorbeeld: je loopt met grote bogen om elk boeket bloemen heen.

Inzicht in je box leert je om intelligenter en creatiever te zijn. In plaats van vanuit de automatische piloot reactief en emotioneel te zijn. Zijn aanpak beschrijft Dewulf in zeven stappen:

  1. Look at the box. Kijken. Het principe van volledige aandacht.
  2. Understand the box. Begrijpen. Principe van onderzoek en begrip.
  3. Take a distance from the box. Afstand nemen. Principe van wijsheid door los te laten.
  4. Think out of the box. Ruimer denken. Principe van creatieve intelligentie.
  5. Act out of the box. Creatief handelen. Principe van onverschrokken actie.
  6. Feel the box. Empathie opbrengen. Principe van empathie.
  7. Live out of the box. Je leven voluit leven. Principe van time-out of the box.

Hij beschrijft elke stap uitgebreid, geeft bij elke stap voorbeelden en oefeningen.  De mindfulness basisoefening die vaak terugkomt is deze:

Stop even en sluit je ogen.
Je gaat je adem observeren.
Kies daarvoor een focuspunt vlak onder je navel.
Voel het rijzen bij het inademen en het dalen bij het uitademen.
Kun je deze plaats ook voelen tussen het in- en uitademen?
Je zult merken hoe snel je aandacht meegaat in plannen of zorgen.
Benoem dit vriendelijk als ‘o ja, denken’ en keer vastberaden terug naar de adem.
Neem je voor dit 10 minuten te doen en laat je niet verleiden door eventuele onrust of ongeduld.
Doe dit iedere dag, minstens 1 week lang.

De kracht van deze oefening zit ‘m in de grip die je krijgt op je gedachten. Die gaan, zonder dit type trainingen, alle kanten uit. Door deze en vergelijkbare oefeningen, leer je steeds beter je aandacht te richten, je focus vast te houden en je niet te laten afleiden door allerlei gedachtestromen.

Stress & mindfulness

Dit herken je beslist: als je (enigzins) gestrest bent, gaan je gedachten en gevoelens met je op de loop. Bovendien wil je zo snel mogelijk van die vervelende gevoelens af. Je probeert je aandacht ergens anders op te richten, je gaat over tot actie, je probeert je stress eronder te houden. Weinig van dit alles helpt je echt. In het boek geeft Dewulf de volgende oefening om je te helpen je stressgevoelens te ‘beleven’ zonder ze ‘uit te leven’. De kunst is te leren vervelende gevoelens er te laten zijn, zonder dat ze met je op de loop gaan. De eerste stap is ze te zien en te ervaren zonder ze weg te willen hebben. Hij beschrijft de oefening op meerdere plekken in het boek, o.a. op deze wijze:

Stop even en adem.
Sta stil bij iets dat je als moeilijk ervaart.
Misschien een conflict, misschien een deadline…
Wat komt er naar boven? Hoe voelt dit?
Probeer je zoveel mogelijk in je adem te vestigen.
Blijf kijken naar die ervaring.

Oefen dagelijks. Natuurlijk vraagt het oefenen in het begin wat doorzettingsvermogen. Het rendement van het oefenen wordt pas na een aantal weken zichtbaar. Laat je niet door je eigen gedachten onderuit halen want dan geef je jouw gedachten te veel macht over je. Je gedachten zijn immers de voorlopers van je woorden en daden. Deze oefeningen helpen je om zelf richting te geven aan je leven, in plaats van geleefd te worden.

Het boek staat vol met gezegden die zijn verhaal ondersteunen. Een daarvan:

Accepteer wat je niet kunt veranderen.
Pak aan wat je wel kunt veranderen of beïnvloeden.
Tenminste… als het wijs is om te doen.
Of wijs is om het nu te doen.

Wil je af en toe een artikel met nieuwe tips over het versterken van je vitaliteit? Meld je dan aan hier voor onze nieuwe artikelen.

Spreken onze tips je aan? Vertel het anderen via de sociale media.

Wil je graag training | coaching bij het versterken van je vitaliteit? Neem contact op via het contactformulier hiernaast of bel Wilga op 06 55 79 78 32

Laat wat van je horen

*