Wat de wetenschap zegt over welbevinden, energie, vitaliteit en betrokkenheid

Vind je tijd belangrijker dan geld? Dan ben je ook gelukkiger!

Uit een column van Roos Vonk.
Een nieuw onderzoek laat zien dat iemands voorkeur voor tijd of juist voor geld direct gerelateerd is aan iemands welbevinden: mensen die tijd belangrijker vinden dan geld, zijn gemiddeld iets gelukkiger.  Je geld of je tijd? Welke van deze twee beschrijvingen past het best bij jou?

1. Voor Tina is tijd waardevoller dan geld. Ze is bereid om geld op te offeren om meer tijd te hebben. Ze zou bijvoorbeeld liever korter werken en minder verdienen dan meer werken en meer geld hebben.

2. Voor Maggie is geld waardevoller dan tijd. Ze is bereid om tijd te investeren om meer geld te hebben. Ze zou bijvoorbeeld liever meer uren werken en meer verdienen dan minder verdienen en meer tijd hebben.

Een nieuw onderzoek laat zien dat je voorkeur voor tijd (Tina) of geld (Maggie) gerelateerd is aan je welbevinden: mensen die tijd belangrijker vinden dan geld, zijn gemiddeld iets gelukkiger. De voorkeur voor tijd of geld kan allerlei kleine en grote beslissingen beïnvloeden.Lees hier verder…

Word je ouder als je het leven van de zonnige kant bekijkt?

Door: Ellen de Visser − 12/05/14 – Volkskrant

Het is hoog tijd voor optimisme. Nee, we doelen niet op het economische weerbericht van minister Dijsselbloem – we zijn beland op de website van de optimistenbond, onderdeel van de internationale beweging Optimisten Zonder Grenzen. Die positivo’s beweren daar dat hun levensinstelling tot een gezonder en langer leven leidt. Klopt dat? Word je ouder als je optimistisch bent?

Optimisten hebben minder last van een hoge bloeddruk, dé risicofactor voor hart- en vaatzieken.
Honderden wetenschappers hebben zich de afgelopen jaren gebogen over de gezondheidseffecten van een goed humeur. Vijf jaar geleden brachten Amerikaanse onderzoekers 83 studies bijeen en daaruit blijkt dat het uitmaakt of het glas halfvol is of halfleeg: optimistische mensen leven gemiddeld een paar jaar langer. Kort daarop verscheen het grootste onderzoek naar het onderwerp, waarvoor honderdduizend Amerikaanse vrouwen acht jaar lang werden gevolgd. De meest optimistische hadden in die periode 14 procent minder kans om dood te gaan dan de pessimistische. Een jaar later kwamen onderzoekers van de Duke University met nóg sterkere cijfers: toen zij 2.800 hartpatiënten vijftien jaar lang volgden, bleek dat de pessimistische groep 30 procent meer kans had op sterfte dan de groep die het leven positief bekeek.

Optimisten lijken meer controle te nemen over hun leven, verduidelijkt Madelon Peters, hoogleraar experimentele gezondheidspsychologie aan de Universiteit van Maastricht. Ze eten gezonder, bewegen meer, roken en drinken minder. Dus het is de levensstijl en niet de levenshouding? Nee, er speelt meer, zegt Peters. Optimisten kampen minder met stress, bijvoorbeeld doordat ze betere sociale contacten hebben. Ze hebben minder last van een hoge bloeddruk, dé risicofactor voor hart- en vaatzieken. Dat verklaart volgens haar waarom het sterkste verband tussen optimisme en gezondheid steevast betrekking heeft op hartkwalen. Optimisten herstellen sneller na een hartoperatie en sterven minder vaak aan hart- en vaatziekten.

‘Effect bewezen’
Kan het ook omgekeerd werken, dat gezondere mensen optimistischer zijn? Nee, zegt Peters, in het lichaam van positief ingestelde mensen gebeurt echt wat. ‘Dat effect is nu wel bewezen.’ In haar lab heeft ze aangetoond dat proefpersonen die een stevige optimismetraining krijgen veel rustiger blijven bij een stressvolle taak. ‘Ze hebben minder stresshormoon in hun bloed en een minder hoge bloeddruk.’

Optimisme als medicijn – die visie kan snel ontaarden in de omstreden boodschap die in zelfhulpboeken wordt verkondigd: dat je jezelf door positief te denken kunt genezen. Dat is onzin, reageert Peters. ‘Je mag het absoluut niet omdraaien. Je hebt het niet aan jezelf te wijten als je ziek wordt.’

In Maastricht zoekt Peters samen met het ziekenhuis uit of patiënten baat kunnen hebben bij positief denken. Een kwart van onze aard is genetisch bepaald, legt ze uit, een deel heeft te maken met de opvoeding, maar er blijft ruimte voor beïnvloeding. ‘We kunnen mensen, in ieder geval tijdelijk, optimistischer maken.’

Blue Zones

Dan Buettner,schrijver/filmmaker van National Geographic, beschrijft in zijn boeken ‘Het geheim van langer leven’ en de opvolger daarvan ‘Blue zones’  de oude mensen in 5 gebieden die hij onderzocht heeft.  Uit alle gesprekken en onderzoeken die hij op Sardinië, Ikaria, Okinawa, in Loma Linda (Zuid-Californië) en op Nicoya (Costa Rica) gedaan heeft, heeft Dan Buettner negen adviezen gedestilleerd. Je kunt op deze pagina lezen wat zijn adviezen voor gezond, gelukkig oud worden, zijn.

Sporten versterkt je geheugen

Vitale mensen dragen bij aan de vitaliteit van team en organisatie. Daarom staan op deze site allerlei artikelen met inzichten en tips om je persoonlijke vitaliteit te versterken. En dus ook met informatie uit recent wetenschappelijk onderzoek. Zo ook nu: Het vorig jaar ontdekte ‘sporthormoon’ irisine is prettige spul. Het beschermt je lijf tegen overgewicht en diabetes type 2. Nu lijkt deze stof ook verantwoordelijk te zijn voor het positieve effect van sporten op de werking van je geheugen. Lees verder op de NPO wetenschapssite

Verbeter je brein

De NTR academie heeft een cursus in 10 stappen waarmee je je brein verbetert. De tien stappen zijn:

  • Train je geheugen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aanpak die je terug vindt in het boek ‘het geheugenpaleis’ van Joshua Foer.
  • Studeer. Je hersenen ontwikkelen zich beter als je ze veel gebruikt. Net als je spieren dus.
  • Vermijd stress. De hormonen die vrijkomen bij langdurige stress, hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van je brein.
  • Geloof in jezelf. Hoe je over jezelf (en anderen?) denkt, heeft invloed op hoe je je brein gebruikt. Als je denkt: ‘dat kan ik toch niet’, ga je ook niet oefenen. Je hebt een ‘leer-mindset’ nodig. Carol Dweck ontdekte dat er twee mindsets zijn: de statische mindset en de op groei gerichte mindset. Of zoals ze in NLP zeggen: als jij het kunt, kan ik het leren.
  • Beweeg. Lichaam en brein beïnvloeden elkaar sterk. Bewegen maakt je brein krachtiger. Krachtigere bloedstromen en zuurstoftoename spelen daarin een belangrijke rol.
  • Eet gezond. Tja, wat doen al die zakken chips, drop, zuurtjes, bitterballen etc. met je lijf EN met je hersenen eigenlijk….
  • Drink met mate. Alcohol doet de hersencellen afsterven….
  • Game. Bij games maak je gebruik van allerlei verschillende delen van het brein. Logisch dat die zich ontwikkelen.
  • Maak muziek. Al langere tijd is bekend dat bijvoorbeeld pianospelen positieve invloed heeft op je wiskundige vermogen. Bovendien beïnvloedt muziek je emotie en daarmee je brein.
  • Benut je IQ. Ofwel: verleg je grenzen, ga nieuwe uitdagingen aan, zoek nieuwe taken en nieuwe hobby’s.

Klik hier om mee te doen.  En ga aan de slag met alle tips die voorbij komen.

Vitaliteit en fysieke gezondheid

De afgelopen weken kwam ik verschillende interessante artikelen over de invloed van je fysieke gezondheid op je vitaliteit:

  • Hele sterke gevoelens en stress hebben een negatieve invloed op je hart en aderen. Extreme woede of verdriet kunnen zelfs tot een hartaanval leiden. (Volkskrant – week 10.2105).
  • Je bloedgroep hangt samen met een aantal mentale problemen. Zo hebben mensen met de bloedgroep O meer kans op depressie en angststoornissen. 45+ met de bloedgroep AB hebben meer kans op geheugenproblemen dan de andere bloedgroepen. Mensen met bloedgroep A vertonen vaker dwanggedrag. Hoe die samenhang precies zit, weet men nog niet. (Tijdschrift voor Psychologie, maart 2015).
  • Ook eetgedrag en persoonlijkheid hangen samen. Zo eten mensen die openstaan voor ervaringen meer fruit en groente, vriendelijke mensen eten weinig vlees en drinken weinig gezoete dranken en  extraverte mensen eten vaker zoet, zout, vlees een gezoete dranken.  (Tijdschrift voor Psychologie, maart 2015)
  • Bijzonder en heel interessant hoe lichaam, geest en gedrag met elkaar samenhangen. Hoe beter je jezelf kent, hoe beter je ook je eigen vitaliteit kunt versterken.

Spreken deze tips je aan? Deel ze dan met je bekenden en vrienden via social media.

Wil je persoonlijke coaching om je vitaliteit te versterken. Neem dan contact op met Wilga via het reactieveld rechts.

Laat wat van je horen

*