Ziek van je werk?!. Wat kun je zelf doen aan werkstress?

Werkstress is beroepsziekte nr. 1, kopte de Volkskrant eind vorig jaar. Als jij regelmatig werkstress hebt, ben je dus de enige niet!

Wordt jouw werkstress ook veroorzaakt:

  • Doordat je te veel te veel werk in te weinig uren moet proppen?
  • Door een verstoorde balans tussen werk en privé (druk werk en kids of mantelzorg etc.)?
  • Omdat jouw baan of die van je directe collega’s op de tocht staat?
  • Doordat iedereen (behalve jij :-)) de stress op elkaar afreageert?
  • Omdat je een leidinggevende hebt, die het te druk heeft om zich hier mee bezig te houden?

Wil je er zelf mee aan de slag? Lees dan hieronder onze vijf tips.

PS
Als je naast je eigen aanpak ook nog samen kunt werken aan minder werkstress, krijg je natuurlijk het beste resultaat. Lees voor het samen aanpakken van werkstress, dit artikel.

Vijf tips waarmee je van je werkstress afkomt

Hieronder geef ik je vijf tips waarmee je meteen kunt beginnen. Ik beschrijf ze kort, want wie stress heeft, wil graag meteen aan de slag.

1. Grijp je macht
Ja, ja… denk je nu meteen. Had ik maar macht, dan zou het er hier heel anders uitzien. En toch. Onderzoek laat zien dat mensen ongelukkig en gestrest raken van gebrek aan invloed. Ook als je formeel geen macht hebt, heb je nog altijd je persoonlijke invloed. Maak die zo groot mogelijk. Zoek actief naar mogelijkheden om zo veel mogelijk zelf te kunnen bepalen wanneer en hoe je je werk doet. Dat kan in kleine dingen zitten zoals hoe laat je begint, welke volgorde van werk je aanhoudt, welke woordkeuze je in je mail gebruikt, hoe je reageert op collega’s etc. Blijf actief zoeken naar mogelijkheden om je persoonlijke invloed te vergroten. Lees hier onze communicatietips om je invloed in gesprekken te vergroten.

2. Ben positief assertief en laat jezelf horen en zien.
• Je baas en collega’s zijn dag in dag uit bezig met het veroveren en vasthouden van een plek in het bedrijf en op de markt. Laat zien dat jij dat weet en dat je daar met al jouw kennis en kunde aan bijdraagt. Kom met ideeën om het werk beter, gemakkelijker of klantgerichter te doen. Zo vergroot je je invloed en verklein je je stress.
• Laat op tijd zien waar je grenzen liggen. Je kunt beter op tijd aangeven dat je geen tijd hebt voor een klus, als ja zeggen, nee doen en dan maar wachten op wat er gebeurt. Zo loop je stress en reputatieschade op. Vriendelijk en standvastig aan de hand van je planning en taken laten zien dat je geen tijd voor een klus, is hiervoor de meest effectieve strategie.

3. Als je haast hebt, loop dan langzaam
Ken je dat? Je hebt het druk, gaat wat sneller lopen, sneller typen, sneller koffiedrinken? Ongemerkt ga je ook sneller adem halen waardoor je stressgevoel oploopt. Dat is al vervelend op zichzelf. De stress wordt nog groter omdat je minder goed kunt nadenken en ook meer fouten gaat maken.

Wat werkt stress verlagend:
• Rustig ademhalen door je uitademing in 8 tot 10 tellen te doen, 2 seconden te wachten, in te ademen en weer heeeeellllll rustig uit te ademen.
• Regelmatig even pauze nemen en een rustig rondje lopen. Zo kan de in je spieren opgebouwde stress er even uit.
• Je zelf (laten) kietelen; bijvoorbeeld door een leuk filmpje op Youtube. Lachen ontspant bijzonder goed. Zelf vind ik dit filmpje nog steeds erg leuk.

4. Werk samen
Je persoonlijke invloed wordt vele malen groter als mensen je kennen en mogen. Als ze weten dat je betrouwbaar bent, positief bent en gaat voor het gezamenlijke belang, zijn je collega’s veel meer bereidt om naar je te luisteren, je grenzen te respecteren en je te helpen.
Bovendien vind je samen sneller een oplossing voor een probleem, kun je elkaar helpen bij het ontspannen of elkaar opvangen als de pleuris uitbreekt. Je kunt zelf beginnen de samenwerking te verbeteren met kleine dingen: een vriendelijk woord, koffie halen, een klusje voor een collega doen, even luisteren naar een verhaal etc. Zo draag jij bij aan een collegiale sfeer waar je zelf ook weer profijt van hebt.

5. Sluit je dag positief af
Wie gestrest is, heeft de neiging om steeds meer te focussen op negatieve dingen: werk wat niet af is, werk wat niet goed is, collega’s die niet…, klanten die niet…., partners en kinderen die niet…..

Ook al is dat allemaal waar, het helpt je voor geen meter om steeds daarop te focussen.
Je wordt juist minder gestrest door meer oog te hebben voor het werk wat wel af is, de acties die wel resultaat op leveren, de dingen die je collega’s, partner of kinderen wel doen.

Daarom de volgende tip:
Schrijf elke dag op het einde van de dag vijf positieve activiteiten, gebeurtenissen en ervaringen op. Sta stil bij de momenten waarop je wel tevreden, blij, trots, hoopvol of dankbaar was. Geniet vooral ook nog even na van die momenten. Als je dat een tijd lang elke dag doet, merk je dat je meer oog krijgt voor de positieve dingen waardoor je algehele welbevinden stijgt en je stressniveau daalt. En daar was het je allemaal om te doen!

Meer tips en hulp nodig?

Natuurlijk is invoeren en consequent volhouden van deze tips niet altijd gemakkelijk. Vooral als de werkstress door het invoeren van de tips afneemt, is het verleidelijk de boel weer los te laten. Spreek met jezelf af wat je doet om aandacht te houden voor het tackelen van alle werkdruk.

Als je merkt dat je stress wel wat afneemt maar nog niet voldoende, dan is het tijd voor persoonlijke coaching. Want dan gaat het om jouw persoonlijke patronen. Om wat jouw drijfveren, gedachtepatronen en gevoeligheden zijn, hoe je die nu in de weg zitten en wat je beter kunt doen.

Als je vragen hebt, hulp wilt of persoonlijke coaching zoekt, kun je ons bereiken op info@dekunstvananders.nl of 0655797832.

 

 

 

Laat wat van je horen

*