Ziek van je werk – werkstress gezamenlijk aanpakken

Werkstress: kostenpost!

Werkstress is beroepsziekte nr. 1, kopte de Volkskrant vlak voor de Kersttijd. Gemiddeld wordt een derde van het ziekteverzuim veroorzaakt door werkgerelateerde psychische klachten. Deze werkgerelateerde psychische klachten worden vaak veroorzaakt door een verstoorde balans tussen werk en privé, werkdruk, baanonzekerheid, of agressie en geweld op de werkvloer. Aldus minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

Meer werkstress?

Werkstress is dus een flinke kostenpost. En dan gaat het wat mij betreft niet alleen om het geld dat ziekteverzuim de werkgever kost. Gestreste mensen zitten ook zichzelf en anderen in de weg. Ze zijn niet alleen zelf ongelukkiger, ook de collegiale samenwerking leidt flink onder de stress van medewerkers. Bovendien zijn gestreste mensen minder productief en de kwaliteit van het werk dat wel afgeleverd wordt, ligt lager.

Je zou dus denken: oké, niet handig, daar doen we wat aan. Maar dat is mis gedacht. Want wij mensen hebben bij negatieve gevoelens en gedachten van onszelf en van anderen in eerste instantie de neiging om er van weg te bewegen. Negatieve gevoelens voelen niet fijn en zijn lastig om te hanteren. Onze koppen gaan dus massaal in het zand. Totdat de burn-out echt toeslaat…

Jammer voor die ene burn-out medewerker kun je dan nog denken, maar helaas pindakaas: het werk moet wel doorgaan dus moeten de andere werknemers even een tandje bij zetten. Zie je de dominosteentjes al vallen?

Minder werkstress!

Hieronder geef ik je vijf tips waarmee je meteen kunt beginnen. Ik beschrijf ze kort, want wie stress heeft, leest geen grote lappen tekst.

LET OP
Ga liefst niet in je eentje maar met je team aan de slag. Want veel van de stressveroorzakers kun je in je eentje niet tot nauwelijks aan pakken. Soms maak je de werkstress nog erger: als jij in je eentje jouw privé-werkbalans verbetert door vaker nee te zeggen, minder thuis of over te werken veroorzaak je extra werkdruk voor de collega’s die minder assertief zijn. En daardoor ontstaan er meer pesterijen of ander groepsgedoe. En stijgt de werkstress in de groep en dus ook bij jou!
Ga samen aan de slag met onderstaande tips, om de werkstress in het team te verminderen.

1. Haal met z’n allen de koppen uit het zand. Ja, het is razend druk, klanten willen steeds meer, je moet meer werk met minder mensen doen. Dat wordt echt niet beter door er omheen te bewegen. Ga het gesprek aan met elkaar. De eerste keer is dat natuurlijk lastig. Het helpt dan als je het concreet maakt: wie doet welke taken, hoeveel tijd kost het, waar loop je tegen aan, welk werk blijft liggen, welke keuzes maak je, hoe kun je het samen beter organiseren etc.. De eerste keer kan het handig zijn om een gespreksleider te hebben. Soms kan de leidinggevende dat prima doen, andere keren is die onderdeel van de werkstress en is het verstandig een neutrale buitenstaander te vragen die rol te vervullen. Het alleralleraller belangrijkst is dat je bereid bent elkaar serieus te nemen, echt te luisteren en elkaar de ruimte te geven. En bedenk: gedeelde smart is halve smart.

2. Verdiep je in elkaar, weet waar je collega’s mee bezig zijn, wat hen drijft. Help elkaar, complimenteer elkaar, houd gezamenlijk koffiepauzes enzovoorts. Een mens is een groepswezen. In een groep waar je je senang voelt, kun je meer werk aan. Als je hulp durft te vragen, gaat het werk sneller en is de kwaliteit hoger. Als weet welk werk je collega’s graag en goed doen, kun je taken ook op die manier verdelen met elkaar. Wij gebruiken in teams vaak de RealDrives drijfverentest. Die laat prachtig mooi zien waar een ieders behoeftenen ambities liggen, hoe die persoon naar de omgeving kijkt en hoe die vanuit de eigen behoeften en de blik op de wereld, probeert de omgeving naar de hand te zetten. Aan de hand van een teamuitslag kun je het werk en de samenwerking beter organiseren.

3. Leer je tijd optimaal te benutten. Leer gestructureerd en planmatig te werken aan de taken en doelen die er echt te doen. En daar hoort regelmatig pauze houden, tijd in ruimen om een collega te helpen en ruimte om te tüfteln (a). In de trainingen over time management die we geven, vertellen deelnemers regelmatig dat ze zomaar een tot twee uur op een dag weggooien omdat ze te ad-hoc werken. Ze schuiven werk voor zich uit. Ze houden hun werkruimte (digitaal) niet op orde, etc… Jammer van al die uren. Bedenk maar eens waar je die ook aan had kunnen besteden.

4. Maak het als leidinggevende veilig in de groep. Manfred Kets de Vries, professor bij INSEAD zegt in een van zijn boeken over leiderschap dat misschien wel de meest belangrijke taak van een leider is om veiligheid in zijn groep te borgen. Dat vind hij belangrijk omdat de groep de vaak moeilijke of zelfs vijandige omgeving alleen kan handelen als het in de groep veilig is. Deze leidinggevende taak komt in moeilijke tijden nog veel sterker naar voren. Bij werkdruk kunnen mensen dat op collega’s afreageren. Bij baanonzekerheid wordt de zekerheid van je eigen baan misschien groter als je een collega laat struikelen. Als leidinggevende moet je superalert zijn en letten op signalen die wijzen op (onderhuids) gedoe in het team. Signaleer ze en bespreek ze. Meteen. Want als het te lang doorettert raakt het vertrouwen in het team zoek. En dan ben je nog veel verder van huis.

5. Zoek naar kansen en mogelijkheden om als team meer succes te hebben op je markt. Trek daarin samen op, benut ieders drijfveren en talenten (ook hiervoor is de RealDrives drijfveren test zeer behulpzaam). Door de aandacht op de buitenwereld te richten en daar ‘de wedstrijd te spelen’, sluiten de gelederen intern zich. Collega’s merken dat ze van elkaar afhankelijk zijn voor het eigen en het gezamenlijke succes. Dat maakt dat mensen nog meer bereid zijn om zich in te spannen voor het team. Op die manier ontstaat er – ondanks alle werkdruk – een opwaartse spiraal in de teamspirit.

(a) Tüfteln is het Duitse woord voor knutselen en freubelen. Waarom en wanneer dat belangrijk is, kun je hier lezen.

Natuurlijk is invoeren en consequent volhouden van deze tips niet altijd gemakkelijk. Vooral als de werkstress door het invoeren van de tips afneemt, is het verleidelijk de boel weer los te laten. Spreek dus ook meteen met elkaar af, hoe je elkaar helpt om aandacht te houden voor het samen tackelen van alle werkdruk.

Als je merkt dat de stress iets van jezelf en veel minder van de omgeving is, dan wordt het tijd voor persoonlijke coaching. Want dan gaat het om jouw persoonlijke patronen. Om wat jouw drijfveren, gedachtepatronen en gevoeligheden zijn, hoe je die nu in de weg zitten en wat je beter kunt doen.

Als je vragen hebt, hulp wilt of persoonlijke coaching zoekt, kun je ons bereiken op info@dekunstvananders.nl of 0655797832.

Werkstress is beroepsziekte nummer een.
Samen, gestructureerd werken is het geneesmiddel.

Vind je dit artikel ook interessant voor anderen? Stuur het dan door.